הצירים העיקריים של למידה אקדמית ברוח התרבות הדמוקרטית
בין האישי לחברתי
הסטודנט/ית נע במהלך לימודיו, כל העת, בין התבוננות אישית בעצמו לבין התבוננות בסביבה בתוכה הוא חי ופועל, במעגלי שייכות ההולכים ומתרחבים משנה לשנה: החל מקבוצת השייכות הראשונית שלו (החממה), השנתון אליו הוא משתייך, המסלול כולו, המשך בעולם החינוך וכלה בחברה הישראלית.
בין החשיבתי ליישומי
במקביל, גם כן באופן ספירלי, הסטודנט/ית נע כל העת בין לימוד, חקירה והעמקה בהגות החינוכית הפרוגרסיבית, לבין התנסויות ופעולות אקטיביסטיות במרחב החינוכי-חברתי, פעולות במעגלי השפעה המתרחבים משנה לשנה: החל מפעולה נקודתית בעולם בתי הספר הדמוקרטיים בשנה א', עבור בפעילות מעורבות חברתית ובתחילתה של יזמות אישית חברתית-חינוכית בשנה ב', וכלה ביצירת מיזם חי ופועל בשנה ג'.
ארבע מהויות תהליך הלמידה
ארבע מהויות מלוות את תהליך הלמידה במסלול החממה ליזמות חברתית-חינוכית. מהויות אלו נוצרות למעשה מראשית צירים זו, ומהוות את הצירופים בין ארבעת קטביה:
חשיבה ביקורתית
המסלול שואף לפתח בקרב הסטודנטים/ות תודעה חברתית-חינוכית, הקוראת תיגר על הנחות יסוד קיימות באשר לדמותו ולתפקידו של היזם החברתי ואיש החינוך הראוי.
דגש על היבט זה יבקש לעודד העמקה ושאילת שאלות, סקרנות אקדמית ומעשית, הרהור וערעור כחלק משיח חינוכי המתקיים במהלך שנות לימודיו/ה של הסטודנט/ית.
מודעות עצמית
המסלול שואף לפתח בקרב הסטודנטים/ות מודעות עצמית, המשמשת כמקור משמעותי של הנעה פנימית, הנעה הנחוצה לאנשי ונשות חינוך עתידיים, המבקשים להוביל שינוי חינוכי-חברתי.
דגש על היבט זה יבקש לעודד חקירה אישית במניעיו של הסטודנט/ית לעסוק בפעילות חינוכית-חברתית, למפות את הגורמים השונים שהשפיעו ועודם משפיעים על דמותו הייחודית, ולהרחיב את מקורות ההשראה מהם הוא ניזון.
ביטוי אישי
המסלול שואף לפתח בקרב הסטודנטים/ות רצון לביטוי אישי מקורי, ולאפשר את התנאים והפלטפורמות לזקק ולבטא את ייחודיותם.
דגש על היבט זה יבקש לעודד מיפוי עצמי של החוזקות ואיזורי הצמיחה של הסטודנט/ית, בירור אודות קולו האותנטי וכיצד קול זה יקבל ביטוי ומימוש בזירה החינוכית-חברתית.
אקטיביזם/ עשייה חברתית
המסלול שואף לפתח בקרב הסטודנטים/ות תודעה של עשייה חברתית פרו-אקטיבית, המבקשת להוציא רעיונות וערכים מהכוח אל הפועל, בזירה החינוכית-חברתית.
דגש על היבט זה יבקש לעודד עשייה ומעורבות חברתית פעילה של הסטודנט/ית במהלך הלימודים, ללוות תהליכי יזמות מקוריים של הסטודנטים/ות, בהם רעיונות, ערכים ועקרונות מיתרגמים ליוזמות, מעשים ופעולות.