גיליון 01
דצמבר 2016
תרבות
דמוקרטית
מגזין המכון הדמוקרטי
דבר המערכת
המהות, הדילמות, הפרקטיקות, היישום בשדות הפעולה והחיים
אוריית אייזן, יפעת אידלמן ורון דביר
חברים ושותפים יקרים לדרך,
הרעיון של תרבות דמוקרטית קוסם ליחידים ולארגונים רבים, חברתיים וחינוכיים. אולם בפועל, לא תמיד קיימת הבנה ברורה של המשמעות שלו, מבחינה רעיונית ויישומית. במהלך השנים האחרונות, שאלנו את עצמנו לא אחת : מה זאת תרבות דמוקרטית? מה המהויות ועקרונות הפעולה שלה ואיך היא נראית במרחבי פעולה שונים?
ב״צו השעה הדמוקרטי״, ניסחנו ארבעה עקרונות פעולה שמתקיימים בתרבות ובחברה דמוקרטית: דיאלוג, שותפות, אחריות הדדית בין פרט וקהילה ואקטיביזם חברתי.
מתוך העשייה בשטח, גילינו שתרבות דמוקרטית יכולה, וצריכה, לבוא לידי ביטוי בכל מקום. זאת תופעה פרקטלית שיש לטפחה בכל פן של החיים: אנחנו רגילים לדבר על הפראקטל הגדול של המדינה. חיוני לטפח תרבות דמוקרטית במעגלי החיים הקרובים יותר אלינו – בעיר בה אנו מתגוררים, בקהילה השכונתית, בבית הספר, במקום העבודה, באקדמיה. מגזין זה אכן מסתכל על כל אלה – בחלק מהמקרים בעין תיאורטית, במאמרים אחרים בראיה יישומית (למשל, מדדי הערכה של תרבות דמוקרטית), לעיתים דרך סיפור שהתחיל לפני חודשים אחדים (ראו המקרה של כוכב יאיר) או סאגה מופלאה המתרחשת כבר עשרות שנים (חברת סמקו בברזיל).
את המגזין בחרנו לערוך על פי מודל עבודה שפיתחנו במכון, המאפשר להתבונן על תרבות דמוקרטית דרך ארבעה מימדים; רעיוני, ניהולי ארגוני, למידה והתפתחות, ומערכות יחסים. ממדים אלו משקפים הן את העולם הערכי והן את העולם ההתנהגותי הגלוי ובעזרתם מצטיירת תמונה שלמה של הארגון מנקודת מבט של תרבות דמוקרטית. אחת המטרות שלנו כארגון לומד, שעוסק גם בפיתוח פדגוגי, היא לשתף בידע ובכלים שפיתחנו. בתוך המימד של למידה והתפתחות תמצאו כלים יישומיים לעבודה בשטח, המסייעים בפיתוח ובהטמעה של תרבות דמוקרטית.
אנחנו מזמנים אתכם, חברים ושותפים יקרים, לשאול עצמכם: מה המשמעות האמתית של ״תרבות דמוקרטית״ במעגלי החיים השונים בהם אתם פועלים ועליהם אתם מופקדים? האם אפשר לטפחה?
על משקל האמרה האלמותית של מאו צ׳ה טונג, ״מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד״, מהו הצעד האחד שאפשר לצעוד כבר עכשיו?
ניהול דמוקרטי מחולל תרבות ארגונית הנמצאת בתנועה מתמדת של דמוקרטיזציה ארגונית | מיכל גלבוע אטר ויותם טרון – מנכ״לים משותפים
דיון ראשוני בעכשיו ובמה שמומו יכולה ללמד אותנו | ד״ר רביב רייכרט
יש הבדל בין ניהול משאבי אנוש רגיל לכזה המבוסס על תרבות דמוקרטית – והוא דרמטי. | שיתפו בתפיסת עולמן צוות משאבי אנוש במכון לחינוך דמוקרטי- תמר זילברשטיין, איילה לאוקס, גל-יה אופנברגר ונועה לבנה. ראיינה: יפעת אידלמן
בחברת הענק הברזילאית, סמלר מיישם דמוקרטיה ארגונית מקסימלית, שבאה לבטל מוסכמות ישנות של שליטה ובקרה על העובדים | יפעת אידלמן
הולוקרטיה מחליפה את הניהול ההיררכי המסורתי עם מערכת תפעול של עמית-לעמית (peer to peer operating system) שמגדילה את השקיפות, האחריות והגמישות בארגון. | בן ונגר
רעיון ההטמעה של תרבות דמוקרטית קוסם ליחידים ולארגונים רבים, חברתיים וחינוכיים. אולם בפועל, לא תמיד קיימת הבנה ברורה של המשמעות שלו, מבחינה רעיונית ויישומית. אנו מציעים התבוננות על תהליך ההטמעה של תרבות ארגונית דמוקרטית דרך ארבעה ממדים | ד״ר יעל שטיימברג
מפת דרכים מונפשת לשינוי חברתי-חינוכי-קהילתי, ב-4 דקות ומספר שניות. העיר כזירה תוססת של מערכות יחסים יצירתיות, מחנכות, מלמדות ועל אחת הזכויות שרובנו לא זוכים לה – הזכות לעיר | ד״ר רון דביר, בהתבסס על תכנים מהספר ״עיר דמוקרטית״ בעריכת רון דביר, יעל ארבל, מיכל גלבוע אטר ויעל שורצברג
פדגוגיה דמוקרטית מקדמת את התרבות הדמוקרטית בשדה החינוך. היא מייצרת מודלים, מבנים ופרקטיקות, המאפשרים לבטא את העקרונות ווהערכים של התרבות הדמוקרטית. כיצד נראה החיבור בין השניים? דוגמאות מרצפת בית הספר | מאת חברי המכון לדורותיו. כתיבה ועריכה: אורית אייזן
כיצד היוועצות עמיתים יכולה להעצים מערכות יחסים ולקדם תרבות דמוקרטית בתוך הארגון? כל מה שרצית לדעת על הוועצות עמיתים וכמה מתכונים מוצלחים לאיך עושים את זה | בן ונגר
האם להמר על תרבות דמוקרטית? הקלפים הם פלטפורמה למשחק רציני עם ארבעה תחומי ידע ומומחיות שנדרשים לפיתוח אנשים וארגונים: ארגון וניהול, מערכות יחסים, פדגוגיה – תהליכי למידה והוראה, ותרבות דמוקרטית | אפרת בן צבי
כיום, אנו מכירים יותר ויותר בחשיבות של תקופת הגיל הרך להתפתחות האינדוידואל ובהשפעתה של תקופת הילדות על מי שנהיה כאנשים בוגרים. כחלק מחשיבה זו, אנו מפתחים ומטמיעים מודלים ייחודיים המבקשים לקיים תרבות דמוקרטית מעשית במרחבי גן הילדים| נועה שפי
תהליך שיטתי ליישום תרבות המאפשרת לחזק את המשילות ביישוב, ואת יכולת הפרט והקהילה להשפיע על איכות החיים במקום בו הם חיים. דוגמא אקטואלית | דורית בן יהודה