PBL | המכון הדמוקרטי

PBL

למידה מבוססת פרויקטים או למידה מבוססת בעיות היא שיטה שבה תלמידים לומדים על נושא דרך פתרון או דרך עבודת חקר על נושא מסוים (פרויקט).
להמשך קריאה

מהי למידה מבוססת-פרויקטים -PBL

תקציר

“למידה מבוססת- פרויקטים” (PBL ) מתייחסת לתלמידים המעצבים, מתכננים ומבצעים פרויקט מורחב, המוביל ליצירת תוצר, המוצג בפני קהל (זה יכול להיות מוצר, חומר כתוב, הצגה או ריקוד)

היא קשורה ל”למידה מבוססת- חקר (Inquiry based learning), הנקראת גם “למידת-חקר”, או ל”למידה מבוססת-בעיות” (Problem based learning).

המאפיין המייחד אותה הוא תהליך עבודה המביא ליצירת תוצר סופי המוצג באירוע מסכם, בהשתתפות קהל.

חשוב להדגיש כי בלמידה זו לא התוצר הוא במרכז, כפי שקורה בלמידה מבוססת- תוצר (Product based learning) ׂאלא תהליך הלמידה, הדרך שאותה עוברים הלומדים.

למידה מבוססת- פרויקטים מזמנת לתלמידים חוויה של חקר משמעותי ואירוע מסכם הוא כלי רב- עוצמה המעורר מוטיבציה ללמידה , הן עבור התלמידים והן עבור הצוות החינוכי.נדגיש גם כי למידה מבוססת-פרויקטים (PBL ) איננה למידה מוכוונת- פרויקטים (Project oriented learning). למידה מוכוונת- פרויקטים היא למידה ארוכה שבסופה עשייה קצרה, הכנת תוצר.

להבדיל, למידה מבוססת- פרויקטים (PBL) היא למידה משולבת עשייה מתחילתה ולכל אורכה. המשימה לפרויקט ניתנת בתחילתו והיא זו שמניעה את הלמידה. כל תהליך הלמידה והעשייה מוביל אל ביצוע המשימה.

הפופולריות העכשווית של למידה מבוססת- פרויקטים

למידה מבוססת- פרויקטים אינה תופעה חדשה. היא זכתה למידה של פופולריות בתחילת המאה העשרים (אחד התומכים הנלהבים שלה היה ג’ון דיואי Dewey John ), וגם בשנות השבעים. אלא שאחר כך יצא לה שם רע (במעגלים מסוימים) משום שהיא נתפסה כבלתי מובנית דיה וכלוקה במידת הרצינות של הלמידה במסגרתה.

ואולם, מאז התרחשו שני שינויים משמעותיים, שהביאו להצתה מחדש של העניין של מורים בלמידה מבוססת- פרויקטים ולהתנערות מהסטיגמה שדבקה בה.

ראשית, כמובן, המהפכה הדיגיטלית המאפשרת לתלמידים היום לערוך מחקרים רציניים בקלות רבה מבעבר, ליצור עבודה באיכות גבוהה, לתעד את כל התהליך ולשתף את יצירותיהם עם העולם.

שנית, היום אנחנו יודעים טוב יותר כיצד לבצע למידה מבוססת-פרויקטים איכותית, המאופיינת ברצינות אקדמית, ואנחנו גם יודעים כיצד להעריך את האפקטיביות שלה. מדריך זה מתבסס על גוף ידע רחב ומשמעותי (אשר גדל והולך כל הזמן) ומביא יחדיו אסטרטגיות שנוסו בהצלחה ופרוטוקולים שמורים יכולים לעשות בהם שימוש.

היום, מורים בכל רחבי העולם מתכננים פרויקטים עבור התלמידים שלהם. הפרויקטים מציתים התלהבות משותפת ללמידה בקרב התלמידים ומוריהם; הם מטפחים מגוון רחב של מיומנויות (למשל ניהול זמן, עבודה שיתופית ופתרון בעיות אמיתיות) שתלמידים יידרשו להן בהמשך לימודיהם ובצאתם לעולם העבודה כמבוגרים ואפשר להתאים אותם לתלמידים בעלי מגוון רחב של יכולות וצרכים לימודיים.

בנוסף, מורים המתוסכלים מהגישה הרווחת של סטנדרטים ומבחנים מגלים שהתלמידים מסוגלים לרכוש את הידע הנדרש על פי סטנדרטים אלה בתחומי התוכן דווקא באמצעות פרויקטים, בלי לתת לסטנדרטים להכתיב להם את תכנית הלמידה שלהם . הסטנדרטים נמצאים בתוך הפרויקטים עצמם.

סגירה

פריטים נבחרים

כל הדפים בנושא זה

PBL
PBL
איך להשתפר בלהשתפר? מעגל ״תן-קח״
דוגמאות למהלכי ״תן-קח״ בעולם שיפור אורינות בעזרת מדעי ההשתפרות
דוגמאות לתוצרי למידה ב-PBL
הערכה דיאלוגית
הפיראטים של הגן: ספר מאויר – כלי עזר לסדנת “מורידים ערכים אל הקרקע”
השתלמות PBL בבית ספר אהוד מנור בפתח תקווה
השתלמות PBL- מטלה מסכמת
השתלמות בנושא הוראה, למידה והערכה – כלים בלמידה שיתופית
התאמת סדירויות ביהס לתהליך שינוי פדגוגי
חמישי שמח
למידה מבוססת פרויקטים בגני ילדים
מדעי ההשתפרות- חוקרים את ההוראה בעזרת מודל תן קח
מדעי ההשתפרות- מעגל ״תן-קח״ חזרה לפעולה או: אריזת התהליך וחשיפתו
מדעי ההשתפרות- מעגל ״תן-קח״ ניסוי
מדעי ההשתפרות- מעגל ״תן-קח״ קהילה לומדת
מדעי ההשתפרות: חוקרים את ההוראה בעזרת מודל ״תן-קח״
מהי שאלה פורייה?
מורידים ערכים אל הקרקע: מתיאוריה לפרקטיקה בגן הילדים
מסמך- מהלך מתודי של מפגשי השתלמות למידה פעילה ומערבת
מעשה חושב- למידה מבוססת פרויקטים: המדריך למורה
מעשה חושב- למידה מבוססת פרויקטים: המדריך למורה
מפגש בהשתלמות PBL – מבוא ורקע ל-PBL
מפגש בהשתלמות PBL מקוונת- הערכה מעצבת וימ”ה
מפגש בהשתלמות PBL מקוונת- מבוא והגדרת הסטינג
מפגש בהשתלמות PBL מקוונת- מבוא להגדרת שאלה ותוצר
מפגש בהשתלמות PBL- בניית ציר זמן והערכה מעצבת לפרויקט
מפגש בהשתלמות PBL- בניית ציר זמן והערכה מעצבת לפרויקט
מפגש בהשתלמות PBL- התחלה וסוף פרויקט- חשיפה והצגת תוצרים
מפגש בהשתלמות PBL- התנעת פרויקטים
מפגש בהשתלמות PBL- כיצד בונים שיעור חשיפה טוב?
מפגש בהשתלמות PBL- מה טוב בפרוייקט טוב?
מפגש בהשתלמות PBL- מהו PBL (למידה מבוססת פרויקטים)?
מפגש בהשתלמות PBL- סיום וסיכום תהליך ו-POL
מפגש בהשתלמות PBL- עבודה בקבוצות
משוב מקדם
סילבוס pbl – יסודי בית הכרם
סילבוס השתלמות למידה מערבת ופעילה
סילבוס עירוני – חולון פיסגה
ספר חולון – למידה מבוססת פרויקטים במרחב העירוני
עבודה בקבוצות בכיתה- המדריך המקוצר- מתוך אתר אבני ראשה
עבודה בקבוצות- טיפים לעבודה בקבוצה
פיתוח חשיבה רפלקטיבית
פיתוח מודל PBL ברוח ה-Deep Dive
דילוג לתוכן