מאת: אורית אייזן

הגדרה

סביבה פיזית הכוללת מגוון רב ומגרה של אמצעי למידה, אשר מתרחשת בה למידה עצמאית מתוך

מוטיבציה פנימית, במסגרות אירגוניות שונות (יחידני, זוגות, קבוצות). תפקיד המורה הוא לתמוך וללוות

את תהליך הלמידה.

מרכז למידה יכול להבנות על רצף בין מרכז פתוח למרכז סגור.  מרכז הפועל כמרכז פתוח בו מתאפשרת בחירה מלאה במה ללמוד, איך ללמוד, עם מי ללמוד ומתי ללמוד, לבין מרכז סגור בו המורה מביאה מספר משימות חומרים ועזרים והלומדים עוברים כקבוצה בין התחנות השונות. וכמובן שעל הרצף קיימים מודלים שונים המאפשרים עבודה המקיימת את עקרונות הפעולה של תפיסת הלמידה במרכזים בצורה המתאימה לבהס למורה וללמודים.

מרכזי למידה- לשם מה?

  • פיתוח לומד עצמאי
  • הקנית הרגלי אחריות על הלמידה ועל המרחב
  • פיתוח יכולות רפלקציה ובקרה של הלומד על עצמו ועל תהליך הלמידה שעובר
  • חיזוק  למידה מתוך תשוקה וסקרנות טבעית
  • פיתוח המורה כמלווה תהליך למידה

עקרונות הפעולה במרכזי למידה

  • אחריות הלומד על תהליך הלמידה שלו ועל מרחב הלמידה המשותף
  • בחירה מה אני לומד מתי אני לומד ואיך אני לומד את זה
  • למידה פעילה המאפשרת ביטוי למגוון סגנונות למידה
  • קהילת לומדים הלומדת אחד עם השני ואחד מהשני
  • מבוגר כתומך ומלווה תהליכי למידה יחידניים ובקבוצות.

סוגי מרכזים

  • בה”ס שעובד כמרחב למידה פתוח- השיעורים המתקיימים אינם שיעורים דסיפלינרים אלא שיעורים התומכים בפיתוח מיומנויות למידה נדרשות. (דוגמת אלמדה בארהב, בהס הקתולי באוסטרליה בהס מונטסוריים)

בה”ס/ כיתה שבמהלך השבוע מייצר/ת זמן פתוח ללמידה במרחב למידה- סדירות קבועה מערכת השעות מכילה בתוכה זמן למידה חופשי

שיעור דספלינרי המעוצב כמרחב למידה המאפשר מעבר בין משימות/ תחנות לפי בחירה או לפי החלטת המורה

מה נדרש על מנת ללמוד באמצעות מרכזים?

  1. בניית סביבה פיזית
  2. בניית פעילות בתוך מרכז: מה עושה המבוגר? מה עושה הלומד?
  3. בניית פעילות התומכת בלמידה במרכז: פירוט ה”ימ”ה” של המרכז
סביבה פיזית
  • יש לבחור היכן ממוקם מרכז הלמידה האם זוהי כיתה ייעודית או שהלמידה מתבצעת במרחב הלמידה שבו מתקיימים שיעורים נוספים/ אחרים בהתאם לכך ניתן לעצב את המרחב.
  • מרחב הלמידה מעוצב ומסודר כך שמתאפשרת  מגוון מסגרות ארגוניות (לבד, זוגות, קבוצות..) סגנונות ולמידה (בישיבה ליד שולחן, על שטיח, ליד מחשב)
  • חומרי הלמידה מסודרים בחלל כך שיהיו נגישים ללומדים, בעלי הוראות ברורות ופשוטות.  רצוי לייצר מגוון חומרי למידה כך שיענו על מגוון סגנונות הלמידה ושונות הלומדים.
  • עזרים התומכים בלמידה האוטונומית למשל ניתן לייצר ארגז כלים (קופסא עם תפקידים, שעון חול שעוזר בניהול דיון וזמן, כרטיסיה עם הוראות …) או אמצעים סימון מרחב אישי (שטיחון דוגמאת מונטסורי)
הרגלי עבודה פעילות סביב מרכז

על מנת לתמוך בתהליכי הלמידה המתרחשים במרכז יש ליצור זמן עבודה עבור המורה ללא תלמידים

  1. על מנת לעבור על תיקיות הלומדים להתבונן על תהליכי הלמידה להציע ללומד חומר נוסף או להציע כיווני למידה.
  2. על מנת ליצור ולהוסיף חומרי למידה ותכנים רלוונטים ללומדים

בזמן הלמידה במרכז-יש צורך ליצור הרגלי עבודה על מנת לאפשר ללומדים להתנהל באופן אוטונומי. מומלץ בתחילת השנה להקדיש זמן ללמידת ולהכרות עם ״איך לומדים במרכז״  לאורנטציה ולהכרות עם תהליכי העבודה חומרי הלמידה ומיקומם.

הרגלי העבודה צריכים לקחת בחשבון את התנהלות הלומדים במרחב:

בפתיחת המפגש- כיצד הם נכנסים, היכן מונח הציוד, כיצד מתחיל המפגש, באיזה אופן בוחרים את חומרי הלמידה, כיצד בוחרים את השותפים ללמידה,

במהלך המפגש- כללים לשמירה על מרחב משותף, חומרי למידה משותפים ציוד וכו

בסוף המפגש- כיצד מסתיים המפגש, החזרת הציוד, מילוי דף רפלקטיבי התמעד את מהלך הלמידה שלהם באותו היום, וכיצד נפרדים.

מספר נקודות למחשבה:
  1. היכן מניחים את הציוד/ התיקים- מומלץ להשאיר את התיקים מחוץ למרחב הלמידה כדי לא ליצור עומס בחלל ולאפשר תנועתיות קלה במרחב ללא מכשולים.
  2. כלי כתיבה ועבודה- מומלץ להנחות את התלמידים להגיע עם קלמר ובו כלי כתיבה. דבק/ מהדק מספרים וכו.

לחילופין ליצור מספר קופסאות עם כלי כתיבה, דבק, מספרים, סרגלים וכו ולהנחות את התלמידים לגבי מיקומם אופן השימוש והחזרת הציוד למקומו.

3. יצירת תיקיות לכול לומד בתוכן ישמרו את כול חומרי הלמידה. באופן כזה יוכל המורה לעקוב אחר תהליכי הלמידה ולהציע אפשרויות נוספות.

4. יצירת דף רפלקטיבי אותו ממלאים הלומדים על מנת לתעד את תהליכי הלמידה שלהם

תמיכה בלומד במרכז

מעבר ליצירת מערך קבוע של הרגלים והתנהלות לומדים במרכז יש לחזק את הלומדים ולתת להם כלים על מנת שיוכלו להתפתח כלומדים אוטונומים.

צורך ליצור שיעורים/ סדנאות שמטרתן להקנות כלים ללומד אוטונומי. לדוגמא סדנאות- איך לומדים ללמוד, קבלת החלטות, עבודת צוות, חשיבה רפלקטיבית.