דף תצפית בסיור

תבנית פשוטה לתיעוד ידע בסיור מקצועי. קנווס המאפשר לתעד בקלות את השאלות שעלו לפני הסיור ובמהלכו, את הדברים ראית בסיור, את המחשבות והתובנות ואת הדברים שלקחת איתך. המטרה: למצות את התועלת מהסיור. 

זכויות יוצרים, קרדיט ועובדי המכון

מהן זכויות יוצרים על יצירה? זכויות היוצרים על יצירה מקנות לבעל הזכויות את הזכות לקבוע מה יעשה ביצירה זו – מי יוכל לעשות בו שימוש (הפצה, מכירה, שינוי, גניזה ועוד). יצירה – אופן ביטוי רעיון. למשל ספר, מאמר, דף מערך שיעור, מצגת, תרשים. הפרספקטיבה החוקית ברירת...

טיפול חכם בזכויות יוצרים כתנאי לשיתוף פעולה

כלים ופרקטיקות

פתרון בן זמננו לסוגיית ה״שנים אוחזין בטלית״: טיפול חכם בזכויות יוצרים, כתנאי לשיתוף פעולה מוצלח

סוגיה משנאית מפורסמת המבוססת על מחלוקת: “שנים אוחזין בטלית, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי….”
שיתופי פעולה רבים נוצרו כדי לייצר ביחד “טליתות אינטלקטואליות”‘, נכסי ידע חדשים. המודל החדש והפשוט של זכויות יוצרים, creative commons , מאפשר לשותפים מצד אחד לשתף באופן רחב ככל האפשר את הידע שיצרו, מצד שני לשמור על הזכויות והאינטרסים שלהם ומצד שלישי לחסוך מחלוקות ולפעול ביחד בהרמוניה.

ידע מאירועים

אירועים כגון כנסים, ירידים, סדנאות, תערוכות, סיורים – מהווים הזדמנות מעולה לרכוש ידע חדש, עדכני ולפעמים שימושי, ולשתף אותו עם אנשי המכון שלא השתתפו באירועים אלה. בדף זה מוצעת דרך שיטתית לנצל אירועים למטרות אלה. 

מוביל תוכן

מוביל תוכן אחראי על ארגון וניהול גוף הידע בתחום העשייה במכון אליו הוא שייך. תיאור תפקיד אחראי למעברים בין התיקיות בדרייב בהתייעצות עם המו”פ אחראי להטמעת עבודה באמצעות הדרייב והויקי גם ברמת שימוש הידע הנמצא בפלטפורמות וגם ברמת כתיבה אחראי לוודא שעל גבי מסמכים...

ניהול ידע

שימוש חכם בידע הקיים כבר הוא בסיס חכם לחדשנות, כלומר לפיתוח פתרונות חדשים.

  • כיצד להימנע מהמצאת הגלגל מחדש״?
  • ״אילו רק ידענו מה שאנחנו יודעים״?
  • ״כיצד אפשר להפיק תועלת מכשלון״?

ניהול ידע הוא תהליך שיטתי לטיפול במשאבי הידע העצומים שיש למכון ולאנשיו – טיפוח, תיעוד, שימור, איחזור, שימוש חוזר, ובעיקר מינוף הידע לטובת יצירת ערך חינוכי-חברתי ללקוחות. הנחת היסוד היא שקיים ידע רב – וצריך להעמיד לרשות המשתמשים הפוטנציאלים אמצעים קלים ונוחים להגיע אליו בעת הצורך. הידע קיים בצורת תובנות שהופקו מכשלונות והצלחות, מומחיות שנרכשה ע״י אנשי המכון בעבודתם במכון ומסגרות אחרות (ידע סמוי), ידע מתועד רב בצורה של מסמכים, מצגות, טמפלטים, מערכים וכו׳.
ניהול הידע לא נדרש כמובן רק לצורך חדשנות – הוא חיוני גם לצורך תפעול שוטף יעיל של פעילויות המכון בכל התחומים – גם במקרים בהם אין כל צורך להמציא פתרון חדש.

במכון:

שתי תשתיות הידע הטכנולוגיות העיקריות הן הכונן המשותף של המכון בענן (תיקיות משותפות בגוגל דרייב) ותשתית הוויקי החדשה. לצידן יש מספר תהליכים לשיתוף ויצירת ידע – ימי מכון, השתלמויות, הפקת מגזין המכון ועוד.
ניהול ידע אמור להתקיים הן ברמת המכון והן ברמת כל אחד מהתחומים.

תיעוד ידע בסיורים

יומן מסע, הוא חוברת המתלווה לסיורים ומסייעת במיקוד ההתבננות בסיור. היא מאפשרת לתעד שאלות שעלו לפני ובמהלך הסיור, דברים שגילית, תובנות, דברים שלקחת איתך ועוד.

דילוג לתוכן