מהו ה-Big Picture?
ה-Big Picture learning הוא ארגון שהוקם לפני עשרים שנה בארצות הברית במטרה לשנות את תפיסת הלמידה בבתי ספר. פעולתו הראשונה הייתה הקמה של בית ספר לנוער בסיכון שממנו נוצרה רשת בינלאומית בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם. לכאורה החלטה תמוהה, בדרך כלל חינוך אלטרנטיבי נחשב לאליטיסטי. השילוב בין תפיסת עולם של צדק חברתי יחד עם הרצון לשינוי בחינוך זיכה את הארגון בפרסים רבים על העשייה והפך אותו לתנועה חינוכית בינלאומית משפיעה.
סלפי עם ה-Big Picture
גם אנו במכון לחינוך דמוקרטי התרשמנו מהארגון ופיתחנו בהשראתו את מודל בת ים לחינוך אישי ותכנית המאה ברמת השרון (מסלול אימון להצלחה). לפני שנתיים העמקנו את הקשר עם הארגון ועם השותפים בו Elliot Washor ו- Dennis Littky והפכנו לנציגיהם בישראל.
איך הוא עובד בשטח?
זהו מודל של למידה מבוססת התנסות/התמחות. בעזרת המורים התלמידים מזהים את תשוקותיהם ויכולותיהם ובונים מסגרת למידה מתאימה לעולם האמתי. במשך יומיים בשבוע לאורך כל השנה, יוצאים התלמידים ליום עבודה/למידה אצל מנטור בקהילה. מצטרפים לעולמו המקצועי ולומדים את התחום שמעניין ומרתק אותם. שאר הימים מוקדשים ללמידה שמשרתת את המטרה הגדולה. כך הם מפתחים מגוון מיומנויות, נחשפים לאפשרויות לקריירה עתידית וחיים בוגרים ומגדילים את סיכוייהם ללימודים גבוהים.
איך התוצאות בשטח?
בוגרי בתי הספר בארה"ב, בעיקר של בתי הספר של יום לאוכלוסיות חלשות וגם של בוגרים שנכנסו להשכלה גבוהה עומדים על 90% אחוזי כניסה. 80% מהתלמידים הללו הם הראשונים מבני משפחתם שלומדים במוסד להשכלה גבוהה. מדדים שבדקו השתלבות בעבודה, אושר וסיפוק מצביעים על שביעות רצון גבוהה בקרבם מהתהליך.
איך עושים עליה למודל כה מצליח?
לצוות התכנית גויסו תותחים כבדים – מירב ברקת, מנהלת תכנית ה-PBL בחולון, מיכל גרף מנחה במכון ומנהלת לשעבר של בית הספר הדמוקרטי בחדרה, יולי חרומצ'נקו, מנחה בבתי הספר וחברה בצוות הפיתוח, ויותם טרון מנכ"ל שותף של המכון. בשנתיים האחרונות יצר הצוות שיתוף פעולה עם שלומי כהן, מנהל תחום נוער וצעירים בג'וינט אשלים, עם מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך, ודאסי בארי מהמנהל הפדגוגי ויחד אתם נעשו התאמות של המודל לרגולציה הישראלית.
השנה יצאנו לפיילוט של 3 בתי ספר שיגדל ל-16 תוך שנתיים, בפריסה ארצית. אנו מכוונים לכל המגזרים, לאוכלוסיות רגילות וכאלה בסיכון, מתוך רצון של משרד החינוך לאתגר את פרדיגמת הלמידה ולהתחבר ללמידה משמעותית. המודל יוכל להיות מאומץ על ידי כל בית ספר שהוא. כמודל גורף או ברמה כיתתית או שכבתית.
ולסיכום
המודל מביא דגם נוסף של פדגוגיה המבוססת על הקשר של המתרחש בבית הספר לעולם האמתי ובפרט לקהילה הקרובה של בית הספר. משרד החינוך מזהה במודל אפשרות גדולה וחיבור לכל נושא הלמידה וההוראה המשמעותית.