סיפורי חלוץ
קבוצת החלוצים בבית הספר יד לחמישה שבישובי חבר- אורי, נועה, אסייש, רינת ודניאל, המציאו מחדש את מוסד "מועצת התלמידים". בשנה השניה לפעילותם כקבוצה בבית הספר, מיפו החלוצים את אזורי "אי הנחת" והעמיקו בבירור צרכים בבית הספר. מתוך החיבור לתחומי הענין של חברי הקבוצה, זוהה בבהירות תחום "מועצת התלמידים". מחד, לא היתה כזו מועצה בבית הספר, ומאידך, עלה צורך בפיתוח מנהיגות תלמידים שתוביל יזמות ועשיה מתוך מחוייבות קהילתית ואחריות אזרחית.
לאחר שסומן תחום הפעילות, קיימו החלוצים בירור אישי סביב הנושא והבינו כי ברצונם לקדם "מנהיגות תלמידים יוזמת" שתחליף את דגם "מועצת התלמידים" כפי שנהוג להקים. הדגם שפותח הוא גוף המקדם יוזמות בבית הספר מתוך תשוקות התלמידים וצרכי הקהילה. החלוצים בנו תכנית עבודה עד לבחירות המנהיגות: הליך הגשת היוזמות כמועמדות למנהיגות, הצגת היוזמות בכתות באופן מנומק, שעורים בנושא בחירות ודמוקרטיה בכתות, יום בחירות מסודר והכנת התלמידים למהות הבחירה, ופרסום התוצאות לקהילה. לצד תכנית זו, התכוננו החלוצים להצגת הרעיון בפני כלל חדר המורים וגיוס הצוות הרחב לשותפות ברעיון ובמשימות. עם תום הבחירות החלה לפעול המנהיגות בפגישות מליאה ובחמישה צוותי יזמות שקידמו: נגישות בבית הספר עבור בעלי מוגבלויות פיזיות, אזור מתקנים ספורטיבים אתגריים, יום כשרונות (בהשראת תכנית הטלויזיה Got Talent), רדיו בית ספרי, לוקרים עבור התלמידים. כל הנושאים נבחרו על ידי התלמידים.
פגישות החלוצים כקבוצה בליווי מנחת חלוץ הוקדשו לתכנון, למידת כלים לליווי יוזמה, למידת עמיתים ולסוגיות שונות בגיוס שותפים ומשאבים ליוזמות.
יוזמת החלוצים תמשיך גם בשנה הבאה ותקבל שעות מערכת יחודיות לפעילות זו. מענין להמתין ולראות האם וכיצד תשאר מסורת בית ספרית גם בהובלת מורים אחרים ולא החלוצים בלבד.
הסיפור של גבי, חלוצה מבית ספר פיכמן בחיפה משלב בין התפתחות אישית של גבי כמורה לאמנות, לבין צרכים של בית ספר ציבורי רגיל המאתגר עצמו בתפיסות ופרקטיקות של חינוך דמוקרטי. גבי הקימה מרכז אמנות בבית הספר שפעל במסגרת שעות אמנות במערכת. עם העמקתה בתפיסת רג'יו אמיליה והתנסותה בסדנת אמנות המבוססת על תפיסה זו, היה לגבי ברור שעליה להעמיק בדרך זו במרכז האמנות. גבי זיהתה שלשם כך, ישנם תלמידים שרוצים ואף זקוקים לשעות נוספות במרכז. שעורי בחירה בבית הספר נהוגים ברצועות בחירה יעודיות שלא הספיקו להיקף הפעילות עליה חלמה גבי. שיחה עם מנהלת בית הספר הולידה את הסדנא הפתוחה- שעות בהן הסדנא פתוחה לכל תלמיד החפץ להגיע במקום שעור במערכת תוך התחייבות להשלמתו במידת הצורך. מרכז האמנות הגדיל פעילותו ומיצב עצמו כאבן שואבת בבית הספר לתלמידים הזקוקים למרחב שכזה. יתרה מכך, שנה לאחר מכן נפתח בבית הספר "מרכז ספורט" הפועל באופן דומה.
וגבי? מלבד המשך הפעלת המרכז בבית הספר היא כבר חולמת על הפצת הרעיון ובמעשה חלוצי הצליחה לארגן פגישה עם האמונה על לימודי האמנות במשרד החינוך.