מאת: מיכל גלבוע-אטר ויותם טרון
מנכ"לים שותפים במכון הדמוקרטי​
וירוס הקורונה כאן, ולא נראה שהוא הולך להיעלם בקרוב.
הציבור מודאג, עסקים נסגרים והרשויות המקומיות עושות כל מאמץ להתמודד עם ההנחיות והאתגרים שמציבה המציאות החדשה

אז מה הן יכולות לעשות כדי להקל על התושבים שלהן?

קורונה ושיתוף ציבור

אחד הדברים היחידים שאנחנו יודעים בוודאות על וירוס הקורונה – הוא שכרגע אין וודאות. מצב זה זורע חרדות בקרב האזרחים. ההנחיות מלחיצות את התושבים ומשרדי הממשלה השונים לא ממש מצליחים להוריד את הבלבול והפחד. 

האנשים רוצים לדעת תשובות. הם דורשים שקיפות מהרשויות המקומיות והאזוריות, הם דורשים מידע מהעיריות ואכן הם צודקים.

הבעיה היא – שכרגע אין מידע לאף אחד מהגורמים הנ”ל. אז מה כן ניתן לעשות?

דווקא ברגעים כאלה – אחד התפקידים החשובים של הרשויות המקומיות, הוא לנסות לשמור על הגיון וקור רוח, להרגיע ולתמוך, על מנת לחזק את אמון הציבור – גם כשהמצב קשה.

קורונה אמון הציבור

בתחילת משבר הקורונה הנוכחי, המועצות האזוריות, המקומיות והעיריות הכריזו על מצב חירוםהאזרחים מבינים שהמצב אינו פשוט, ושכל יום יכולות לצאת הנחיות חדשות.

במקרה כזה, תפקיד הרשויות קצת מעורפל עבור הציבור. התושבים מקבלים מידע ישירות מגופים ממשלתיים, מהרשתות החברתיות ומהתקשורת.

בתוך כל אלו, יש אפשרות להגביר את השותפות הנרקמת בין התושבים לרשות! זה מה שאנחנו ממליצים:

שקיפות

הציבור דורש שיתוף ושקיפות לגבי המידע הבריאותי ותהליכי קבלת ההחלטות. הציבור מרגיש בלבול וחוסר וודאות, ולכן כל פיסת מידע אמינה שיש בידי הרשות – צריכה להיות משותפת עם הציבור, על מנת להחזיר את האמון. להשקיף את הדברים שאנחנו עוד לא יודעים זו שקיפות – גם זה מייצר אמון ונוסך ביטחון.

קורונה שיתוף ציבור
בהירות

אנו צריכים הוראות והנחיות ברורות ומדויקות ככל שניתן. גם אם משרד הבריאות מוציא הנחיות – על הציבור להרגיש שההנחיות נוגעות אליו. הוא צריך לשמוע אותן מתווכת אליו גם דרך השפה של הרשות והיישוב שלו. לכן כדאי לבצע התאמות להנחיות, ולפרסם אותם לתושבים.

קור רוח

יש לחץ באוויר. האזרחים עצבניים, מתוסכלים ובעיקר – פוחדים. תפקידה של הרשות במצב כזה, הוא להנכיח את תחושת הביטחון והבטיחות. להרגיע ולהנחות את הציבור כיצד להתנהל במצבים מסוימים ולהישאר דינמיים ועדכניים.

שיתוף ציבור קורונה
הקורונה ושיתוף ציבור
תמיכה

על הרשות לעשות כל מה שניתן על מנת לתמוך בתושביה. זהו הזמן הטוב ביותר למפות את צרכי התושבים, להבין את האוכלוסיות השונות וליצור מנגנונים של יחס אישי. הנה כמה רעיונות כיצד לעשות זאת.

סולידריות וקהילה

זהו אתגר חשוב לייצר תחושות אלו באופן כללי, ובוודאי בתקופות משבר.  אנו מציעים לרשויות לנסות לייצר רשת של ערבויות הדדיות בין התושבים, לתת במה ליוזמות מקומיות ולקחת חלק בקהילת התושבים. דוגמאות ליוזמות קהילתיות יש כאן.

הקורונה ושיתוף ציבור
הקורונה ושיתוף ציבור
שיתוף ציבור

זהו זמן אולטימטיבי לשאול את הציבור מה הם צריכים ומה היו רוצים לשפר במערכת הרשותית.איך הם רואים את הדברים בעת זו ואיך הם מרגישים שאפשר להתייעל. אילו שירותים חסרים להם וכיצד ניתן ליישם שינויים ברשות. כלים נוספים לשיתוף ציבור ניתן למצוא כאן.

לסיום, אנחנו יודעים ומבינים שהמצב לא פשוט, וגם הציבור מבין את זה. מגיפת הקורונה היא התמודדות חדשה עבור כלל האזרחים במדינת ישראל ובעולם כולו. יחד עם זאת, זוהי העת ליישם את עקרונות שיתוף הציבור ואת עקרונות הדמוקרטיה המקומית. עקרונות אלו יחזירו את האמון לציבור, ירגיעו ויוכלו לאפשר לכם לתקשר עם האזרחים באופן אמין ושקוף. אנחנו כאן לכל שאלה, התייעצות או פגישה וירטואלית.

לקריאה נוספת על שיתוף ציבור לחצו כאן.

שתפ/י ב: