שאלות ותשובות על שיתוף ציבור בקבלת החלטות

בשנים האחרונות, שיתוף ציבור הפך למושג פופולרי ומוכר בקרב מקבלי ההחלטות בערים, מועצות ויישובים ברחבי הארץ.

שיתוף ציבור הוא דרך לקבל החלטות בנוגע לעתידו של מקום מסוים, על ידי ניסיון להבין מהאוכלוסייה המקומית מה היא צריכה, מהם הקשיים והבעיות באזור בו הם מתגוררים וכיצד ניתן להפוך את המקום לטוב יותר עבורם.

האינטרנט והפלטפורמות השונות הפכו את שיתוף הציבור לקל ונגיש עבור הנציגים שלנו ברשויות, כך שהם יכולים להיעזר בו לעתים תכופות.

יחד עם זאת, פעמים רבות נציגי הציבור אינם משתמשים בכלי זה, משום שהוא נתפס כבזבוז זמן, בזבוז כסף וככלי המנצל משאבים רבים לטובת תועלת מועטה.

אז למה בכל זאת כדאי לרשויות השונות לבצע שיתוף ציבור?

הנה כמה מיתוסים שבאנו לנפץ לכם על הנושא:

“כשאני משתף את הציבור אני מרגיש שאני מאבד שליטה”

תהליך השיתוף הציבורי הוא תהליך מבוקר, הנעשה בשליטה מלאה מצד הרשויות.

ברגע שנוצרת מדיניות של שיתוף ציבור, היא נוצרת בגבולות ברורים, ובתחומי אחריות מוגבלים. הציבור לא מחליט על הכל – אלא על דברים מסוימים, והמטרה היא להפוך אותו מ”לקוח” ל”שותף”.

“זה מעכב קבלת החלטות ותוקע תהליכים”

יחד עם זאת, ההחלטות שיתקבלו יהיו איכותיות יותר, מדברות לתושבים ויוצרות תהליך שיתוף פעולה בין הרשות לציבור, הכולל דיאלוג פתוח, שמשקף מדיניות דמוקרטית.

“לשתף ציבור זה עסק מסורבל ויקר”

לא נכון, מדובר בכלים טכנולוגיים פשוטים ונגישים, בעלות נמוכה ולעתים אפילו בחינם. ניתן להכשיר את אנשי הרשות להשתמש בהם. הנה כמה כלים לשיתוף ציבורי.

“ההחלטות שאעשה לא יהיו נכונות או פרקטיות”

כשמגדירים מראש את המסגרת והגבולות, אין חשש מקבלת החלטות לא נכונות.

אפשר להציע חלופות שכולן טובות וישימות. בנוסף, אגף ממשל וחברה מעודד את הרשויות להשתמש בכלי השיתוף הציבורי, וכן בדצמבר 2017 פרסם מדריך מסודר לשיתוף הציבור בהחלטות.

“התושבים לא יודעים יותר טוב ממני! הם לא אנשי מקצוע!”

אתה איש המקצוע, בזה אין ספק, ואתה תיתן פתרון לבעיות השונות בצורה היעילה ביותר.

בדיוק בשביל זה שיתוף ציבור נועד ככלי עבורך – הוא זה שיעזור לך להבין מה הבעיות השונות שעליהן כדאי שתיתן פתרון. שיתוף ציבורי הוא הדרך שלך לדעת מה הבעיה שאתה תוכל לפתור!

“איך אני אבחר נושא? אי אפשר לשתף את הציבור בהכל!”

תהליך השיתוף מורכב, ועל כן ישנם שלושה טיפים עיקריים לשיתוף ציבורי:

מידע ונתונים: חשבו באיזה נושא חסר לכם מידע, ומה הייתם רוצים לדעת?

היוועצות: אל תבחרו נושא שלא בתחום השיפוט שלכם.

שיתוף פעולה: בחרו נושא שבאמת יהפוך את התושבים – לשותפים. הנושא חייב להיות קשור אליהם, הוא לא יכול להיות תלוש מחיי היום-יום שלהם.

שיתוף הוא כלי חשוב וחיוני בעידן בו אנחנו חיים. אנשים רוצים תשובות מהירות ויעילות לבעיות ולאתגרים אותם הם מרגישים ביום-יום, אבל, איך נדע מה הבעיות האלו? איך נמצא פתרונות לאתגרים שאנחנו לא מכירים? וחשוב לא פחות, האם הציבור שלנו מרגיש שייך ומשפיע במקום בו הוא חי?

השיתוף הציבורי ממשיך את קו השירותים המשותפים שאנחנו משתמשים בהם יום-יום – החל מתל-אופן ושירותי התחבורה השיתופיים, דרך תוכנות המוזיקה השיתופיות כמו ספוטיפיי ואפל-מיוזיק, ועד לרשתות החברתיות.

העם רוצה להרגיש שייך ולקחת חלק, להיות מחובר לקהילה ולהרגיש משפיע. יש לנו הזדמנות לשתף אותו החלטות ולהפוך אותו מציבור – לשותף, אז למה שלא נעשה את זה?

למידע בנושא שיתוף ציבור ודמוקרטיה מקומית:

13 + 8 =

הסבר קצר על שיתוף ציבור – בחסות סיוון ורדי – ראש תחום שיתוף ציבור בממשלת ישראל