בית ספר משעוליםשמחנו לקרוא את הכתבה באתר מאקו על בית ספר “משעולים” בעתלית, שאת הקמתו ליווינו. כותרת הכתבה: “לא תאמינו שבית הספר הזה נמצא בישראל” נועדה כמובן לגרום לאנשים להקליק ולקרוא אותה, אולם אנחנו בהחלט מאמינים ויודעים שבתי ספר כאלה קיימים בישראל – בזכות החזון והרצון של קהילות ומחנכים ליצור מערכת חינוך אחרת.

מתוך הכתבה: “דווקא במקומות בהם נבנות שכונות חדשות וקיימת צמיחה דמוגרפית כמו בחריש או ברחובות, נוצרת הזדמנות להקים בית ספר קצת אחר מהפורמט, שאותו אנו מכירים. כך נולד בית ספר משעולים בעתלית. תנועת הורים רצתה שינוי, הרשות המקומית חברה להורים, והשאר היסטוריה, ומשעולים אכן עושה היסטוריה. בכל שבוע מארח בית הספר משלחות מהארץ ומהעולם שבאות ללמוד את הרציונל הפדגוגי שעומד בבסיסו.”

בית הספר מתמקד באתגרים העומדים בפני התלמידים במאה ה-21 ומעניק להם את הכלים החשובים ביותר – פיתוח יצירתיות, דמיון, יכולות למידה. מנהל בית הספר, אריק מנדלבאום, מסביר כי לתפיסתו אין צורך שתלמיד ילמד למעלה מעשר דקות בלמידה פרונטלית. “מרבית התלמידים לא צריכים מורה כדי ללמוד. תפקיד המורה הוא לתכנן את הלמידה ולסייע לתלמיד לחקור”.

יותם טרון, מנכ”ל משותף במכון הדמוקרטי, מספר כי בית הספר נוצר מתוך גישה פרוגרסיבית הומניסטית, הרואה הן את הילד והן את המורה במרכז, ואת הדיאלוג שנוצר ביניהם. “זו גישה שרואה את החינוך בהקשר הקהילתי והגיאוגרפי ולא כעניין גנרי, גישה שמדברת על מעורבות בלמידה, למידה חווייתית, ניהול עצמי, יכולת לשתף פעולה. משרד החינוך מכוון לשם כתפיסה, אבל יש פער בין הפרקטיקה בשטח כי זו מערכת שקשה להניע אותה. בתי ספר ציבוריים כדוגמת משעולים הם רכבת חזקה שמניעה את השאר קדימה. בגלל שכולם רוצים להירשם אליו, זה מחייב את שאר בתי הספר לנוע, ומייצר תחרות בריאה מהסוג הנכון”.

לקריאת הכתבה המלאה