בשוק שמשתנה כל הזמן – כיצד מצליחות חברות להתפתח ולגדול?

צוות תחום הערכה ומחקר במכון הדמוקרטי למד וחקר תכניות חברתיות וחינוכיות רבות. ומתוך עבודת השטח פיתחנו את מודל 4 הממדים, המציע הסתכלות הוליסטית ורחבה על המשותף לארגונים המצליחים להשיג את מטרותיהם, וממשיכים לצמוח ולהתאים את עצמם לתנאים המשתנים בחוץ.

לשם הדגמה, נבחן את רשת Primark האירית. מדובר ברשת אופנה עם מחירים לכל כיס, פופולרית מאוד באירופה ובעולם בכלל.

Primark הוקמה בשנות ה-60 של המאה הקודמת. כיום היא חולשת על סניפים באירופה ובצפון אמריקה (ללא זכיינים) ונכון ל-2018, וחלקה בשוק הבגדים הבריטי היה 7% מכלל המכירות – כמעט שווה לרשת האופנה הבריטית מארקס אנד ספנסר.

אז מה הפך את Primark לענקית האופנה שהיא היום? באמצעות מודל 4 הממדים, נוכל לנתח את התפתחות החברה:

  1. ממד רעיוני – בכל תכנית, חברתית או עסקית, המטרה צריכה להיות ברורה לכלל השותפים. במקרה של Primark, כל עובדי החברה והצרכנים יודעים בדיוק מה המטרה: אופנה עכשווית במחירים לכל כיס. על הרעיון הזה מתבססים השיווק, המיתוג ועיצוב החנויות. החברה מחויבת לאופנה עכשווית במחיר משתלם והיא שומרת על כך בעזרת פרסום ואריזה מינימליים. 
  2. ממד למידה והתפתחות – על מנת להמשיך ולהיות רלוונטי, כל ארגון צריך להיות מחויב ללמידה מתמדת. דבר זה יתבטא בהמשך גם בהתפתחות הארגון עצמו. עם ההתפתחות של מושגים כמו אחריות תאגידית, פריימארק רואה עצמה מחויבת לפעול גם בנושא זה. החברה תורמת את הביגוד שלא נמכר לצדקה. כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית של כמויות הטקסטיל העצומות, משאיות ההפצה של החברה אוספות חזרה מהחנויות מוצרים הניתנים למחזור, לשימוש חוזר. החברה גם עושה את דרכה לשימוש בכותנה מחקלאות בת-קיימא. 
  3. ממד ניהולי-ארגוני – כחלק מתשתיות הארגון, יש להבין האם המנהלים העומדים בראשו מחויבים למטרה, והאם יש מנגנונים ותהליכים שיטתיים שיאפשרו תפעול יציב וקבוע. אם החברה מתפתחת ומגדילה את נתח השוק שלה, כמו Primark, ניתן להניח שאכן יש מחויבות למטרה ועתיד תפעולי. בנוסף, מייסד החברה, ארתור ריאן, הוא עדיין יו”ר  החברה – אין ספק שמדובר במחויבות אמיתית. 
  4. ממד היחסים – מעבר לתשתיות החומריות, המחויבות הניהולית והלמידה המתמדת, חשוב להסתכל גם על היחסים הנרקמים בין העובדים, ההנהלה והצרכנים. בעזרת תשתית של יחסים המספקים אקלים של ביטחון ושייכות, ישנו מקום לביטוי אישי והתפתחות. ניתן לראות כי Primark מחויבת לכך בתקשורת שלה עם הלקוחות, ובשקיפות של דו”ח פערי השכר שלה. באופן כללי, מערכת היחסים של פריימארק עם סביבתה היא מרשימה – בין אם מדובר במחויבות לעובדיה (פערי שכר, תשלום פיצויים לעובדים), לאקלים ולסביבה (חקלאות בת-קיימא, מחזור מוצרים) או לחברה (תרומת בגדים לקהילה).

רוצים למפות את הארגון שלכם ב-4 הממדים? הקליקו כאן

מקורות:

https://www.racked.com/2015/4/1/8321127/primark-us-openings

https://www.primark.com/-/media/live%20features/2018/gender%20pay%20report/final/primark%20gender%20pay%20report%202017.ashx?la=en&hash=7E890600461FA5F9AEBC84447672ABBE7AC6E74F

https://www.statista.com/topics/4684/primark/

https://www.thefactshop.com/blog/fashion-facts/primark-facts