חריש מקום טוב לגדול בו

מפגש מרגש בין שני אנשי חינוך מסורים לאגף החינוך במועצה המקומית חריש הוליד חטיבת ביניים בצמיחה. שתי כיתות ז’ וכיתה ח’ אחת תיפתחנה כבר בספטמבר הקרוב

זה היה חלום שסופו, או בעצם תחילתו – להתגשם. טלי הולן (33), בוגרת המסלול לחינוך דמוקרטי בחממה ליזמות חינוכית חברתית, וליאור לוויתן (36), המסיים השנה את התואר השני בחינוך דמוקרטי באוניברסיטת תל אביב, גדלו בתנועת השומר הצעיר ועסקו במשך שנים רבות בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי. בשנים האחרונות חינכו יחד כיתה בחטיבת הביניים בבית הספר גוונים שבמועצה האזורית מנשה וריכזו תכנית להוראה מקדמת בשם “אדם וחברה” – תכנית חדשנית להוראת המקצועות ההומניים. “זה היה בית גידול מדהים, חשוב ומכונן” מסבירה טלי, “והחלטנו שאנחנו רוצים משהו משלנו – להקים בית ספר שנוכל להתפרע בו עם כל הרעיונות שהיו לנו, ליישם את תפיסת העולם ואת הרוח שלנו, והיה לנו ברור שאנחנו עושים את זה במערכת החינוך הציבורית”.

הזמנה להגשמת חלום חינוכי

כשטלי וליאור הבינו שהגיע הזמן להגשים את החזון החינוכי שלהם, הם הוציאו קול קורא באזור המועצה האזורית מנשה ואגף החינוך של חריש, שעד היום שלח את תלמידי חטיבת הביניים והתיכון ללמוד ביישובים סמוכים, איתר אותם ומשך אותם אל היישוב. “אגף החינוך בחריש מורכב מאנשים משכמם ומעלה”, מספרת טלי, “ומי שעומדת בראשו היא שלי קרן – אישה מדהימה ופורצת דרך. המפגש הראשוני עם אנשי האגף היה מרגש מאוד, ויצאנו לדרך, בגיבוי גדול שלהם, להקים את חטיבת הביניים והתיכון הממלכתי הראשון בחריש”. בספטמבר הקרוב ייקצרו הפירות הראשונים של המהלך: תפתחנה שתי כיתות ז’ וכיתה ח’ אחת ובהדרגה יצמח “בית הספר לאתגרי העתיד” למידותיו המלאות – בית ספר שש שנתי – מז’ ועד י”ב.

הבשורה: מפגש אנושי

“מרגע שהתאהבתי בחינוך הבנתי שאני רוצה להקים בית ספר”, מספר ליאור, “מבחינתי זאת תשובת המחץ לכל המורים והמורות שאי פעם פגעו בחניכים שלי. כשהיינו בגרעין הרגשנו שלא רואים אותם, שמפוצצים אותם בשיעורי בית ומענישים אותם. מגיע לבני הנוער להתבגר בעולם שפוי, לצד מבוגרים שמבינים אותם”.

את תפיסת העולם החינוכית הזו, שגיבשו בשנות העבודה הרבות עם בני נוער ובהכשרה האקדמית והמעשית, יביאו טלי וליאור אל בית הספר החדש, בליווי המכון הדמוקרטי. כל זה יקרה בשיתוף צוות הוראה מתקדם הפועל בזוגות, לפי המודל שיישמו בשנים האחרונות בגוונים. “לאורך השנים פגשנו מאות רעיונות בבתי ספר שעבדנו בהם, ואנחנו מיישמים פה את הרעיונות הכי טובים שפגשנו”, מסביר ליאור. “בחרנו שמונה אנשי צוות בפינצטה. לכולם ניסיון בחינוך פורמלי ובלתי פורמלי. כל מורה הוא פדגוג, מתודולוג וחלוץ: כל מי שילמד בבית הספר שותף במערך הקמתו וכל מורה ממציא מחדש את הוראת המקצוע שלו”, מסבירה טלי.

אבל הבשורה האמתית של בית הספר, כך מתברר, כלל איננה מתודולוגית. טלי וליאור מבקשים להביא אל בית הספר דבר שלעתים נדמה שנשכח לחלוטין.

“יש נטייה בשיח הפדגוגיה החדשנית לשים דגש גדול על המתודיקה”, מסביר ליאור, “והיא באמת חשובה, אבל מבחינתנו הדבר החשוב הוא מענה חינוכי לדברים שמעסיקים בני נוער. ליבת הפעילות בבית הספר היא המפגש בין חניכים למחנכים ויצירה של קהילה של שייכות ומשמעות”.

“הילדים צמאים למקום טוב לגדול בו. שיראו אותם”, אומרת טלי, וליאור מרחיב: “‘במה אני טובה?’, ‘מה אני רוצה להיות?’, ‘מה התפקיד שלי בעולם?’ – אלו שאלות שמעסיקות ילדים וגם מבוגרים. עצם הקשר בין המורה לתלמיד והאמון ביניהם הוא השדה שבו אפשר לברר את התשובות לשאלות האלו”, הוא מסכם.

חלום בתוך חלום

אל המנהיגות החינוכית בחריש חברנו בקיץ 2017. אנחנו מתרגשים להיות חלק במסע של העיר הצומחת, יחד עם אנשי העיר העוסקים בפיתוח פתרונות לאתגרים העצומים של היישוב, שבתוך כמה שנים יהפוך לעיר. את טלי וליאור פגשנו בתחילת השנה כאשר פנו אלינו וסיפרו לנו על היוזמה פורצת הדרך שלהם להקים חטיבת ביניים בחריש. לאחר גישושים התברר שיש פה שידוך מושלם: שלי מנהלת אגף חינוך בחריש ויצחק קשת ראש הרשות זיהו את הפוטנציאל האדיר שבשניים ונתנו את בירכתם להקמת החטיבה. הקמת החטיבה הייחודית משתלבת במהלך הכולל שאותו אנו מלווים בחריש, הקושר באופן הדוק את פיתוח התהליכים הפדגוגיים המתקדמים בבתי הספר והגנים לקהילה המקומית המתפתחת ביישוב.