מודל התחל"ה - התמחות | חונכות | למידה
מתחברים לעולם האמיתי
מודל התחל”ה הוא מודל חינוכי- קהילתי המבקש להשפיע על ילדים, בני נוער וצעירים במסעם לגבש זהות אישית בהווה, תוך הרחבת האפשרויות והמוכנות שלהם לאתגרי עתידם. אנו מציעים יישומים מגוונים לבניית גשר בין תקופת הנעורים לבין תקופת הבגרות הצעירה מייצרים התנסויות לרכישת מיומנויות והרגלים הנדרשים לכניסה אליה ואל סביבות העבודה וההשכלה העכשוויות.
התחלה

עקרונות המודל

ושימושים בו במאה ה-21

למודל יש שלושה עקרונות חינוך מרכזיים אשר שילובם המשותף מאפשר יישומים שונים בהתאמה לקהל היעד, לצרכים הלוקאליים, והמטרות המצופות:

התנסות במרחבי החיים

אנו מכוונים לתהליכי למידה רלוונטיים ללומד, ולכן פועלים ללמידה מעשית, חווייתית, והתנסותית. למידה זו באה לידי ביטוי במרחבי החיים האמיתיים ולא ב’תנאי מעבדה’ סגורים. חוויית ההתנסות יהיו כאלו המתייחסות להקשרי חיים של קהל היעד, על מנת להביאו לידי ביטוי בצורה משמעותית, אשר ניכרת ומשפיעה על הסביבה ולא מצויה רק בדפי לימוד.

קהילתיות
אנו מעודדים מעורבות ושייכות קהילתית כגורם חשוב בלמידה.
עקרון זה מבוסס על תפיסה, כי האדם חי בתוך קבוצה וקהילה – שבונה את תחושת הזהות שלו, יוצרת עבורו תחושת השתייכות ואת יחסי הגומלין של האדם עם העולם.
אנו נבטא זאת גם בהבנייה של קהילת הלומדים עצמה, וגם בהקשר של חקירה, פעולה ומעורבות של קהילת הלומדים עם הקהילות הקשורות סביב לה מחוץ למסגרת הלימודים. באופן זה, הקהילה מקבלת הזדמנות להיות שותפה בחינוך צעיריה.
פרסונליזציה
אנו מתמקדים בכל אדם, הוא אינו רק 'לומד'.
עקרון זה מבוסס על תפיסה חינוכית הרואה בכל אדם יישות שלמה וייחודית, בעלת חוזקות, מרחבי צמיחה ותחומי עניין ייחודיים לה שיש לה זכות לממש יכולות אלו בהגשמת חייה.
הפעלה של העיקרון הזה מסייעת לכל לומד להכיר את עצמו ולהגשים עצמו, תוך כדי הוקרה של השונות והייחודיות והקצב של כל אחר בקבוצה. בנוסף, אנו נפעל להתאמת תוכניות למידה אישיות אשר מעלות את האחריות, והניהול העצמי שהלומדים משקיעים.

למה צריך את זה?

בעולם הנוכחי, שבו המציאות התעסוקתית משתנה מדי יום, יש חשיבות מיוחדת ללוות את הילדים בני נוער או צעירים בהתכוננות להתמודד בהווה ובעתיד עם אתגרים שונים שאפילו אינם עולים על דעתנו כיום.

מה ניתן להשיג עם עקרונות מודל התחל"ה?

אז איך עושים את זה?

מודל התחלה מציע 3 עקרונות, ולצידם אינסוף אפשרויות ליישום והפעלה של העקרונות לטובת קהל היעד והמטרות שלכם.

הנה כמה דוגמאות ליישום העקרונות:

עיצוב הזהות העכשווית והעתידית של הלומדים
הקמת מגמת מנהיגות ויזמות בסביבה עסקית על פי עקרונות מודל התחל"ה. זוהי מגמת הרחבה של 10 יח, תחת אגף מדע וטכנולוגיה, שהוקמה בשותפות של המכון הדמוקרטי, ג'וינט אשלים ומשרד החינוך בהשראת רשת בתי הספר האמריקאית Big Picture. אנו פורצים את חומות בית הספר והופכים את המרחב העירוני־קהילתי־עסקי לחלק בלתי נפרד ממרחבי הלמידה הפתוחים עבור התלמיד.
השפעה על המרקם הקהילתי בין המסגרת וסביבתה
תכנית מנטורינג אצל מומחים בתחומים שונים בעולם האמיתי. המנטורים מלווים תחומי ההתמחות בנושאים שונים אשר מהווים שער להתפתחות הלומדים. לאחר תהליך חקר אישי לזיהוי תחומי עניין, הלומדים בוחרים מקום ומנטור. הלומדים יוצאים למקום ההתמחות בקהילה ובמקום העבודה. למידה מבוססת התמחות שמה דגש על זיהוי תחום העניין וחיבור הלמידה לחיים.
השפעה על תכנית לימודים רלוונטית ומחוברת ללומדים
פיתוח של תוכנית לימודים ותוכנית הערכה של 'ספרות-תנ"ך': 30% מבוססת על עקרונות מודל התחל"ה. בפיתוח זה נעשה שימוש בעקרונות התחל"ה לטובת תכנון תכנית לימודים והערכה חדשנית היוצאת מגדר הלמידה המסורתית, מחברת בין דסיפלינות, ומחברת בין עולמות הידע, עולמות הלומדים והמציאות של החיים.
להשפיע על שייכות הלומדים והרחבת חיבור לקהילות נוספות
בניית תהליך בין קהילות שונות ורחוקות באמצעות כלים מקוונים, הדן בסוגיות רלוונטיות ואותנטיות למשתתפים. ביישום נוצר קשר קבוע בין הלומדים הצעירים עם לומדים אחרים בארה"ב ובישראל אשר מפגשיהם עסקו בסוגיות רלוונטיות למרות פערי המיקום הגאוגרפי. זוהי הזדמנות להכנסת אופני תקשורת מקובלים בעולם העבודה, והכנסת שיח ישיר ומקרב.

ועכשיו תורכם.ן!

על מה תרצו להשפיע?
מה תרצו לפתח עם שלושת העקרונות של מודל התחל"ה?
אנחנו מזמינים.ות אתכם.ן לחשיבה משותפת!

**המודל מבוסס על רשת בתי הספר האמריקאית Big Picture, הפועלת להפוך את בתי הספר למקום רלוונטי לתלמידים, מתוך הבנה שבית הספר צריך להכין את בוגריו לשוק העבודה של המאה ה–21 ולחיים במציאות המשתנה.
לפרטים נוספים ומידע:
המכון הדמוקרטי
הרשמו לניוזלטר שלנו
וקבלו עדכונים וחדשות בזמן אמת
דילוג לתוכן