מי שהתנסה באירוח של Air B&B אמיתי, בו מתארחים בבית של מישהו, מי שנסע בתל-אופן, מי שלקח Car2Go, מי שהזמין GetTaxi, מצא את עצמו מאותגר, נפרד מקניין פרטי, מניח אמון בבני אדם, סומך על מערכת של הסכמות וכללים.
אחת ההבנות המתגבשות היום, היא ששינוי בתנאים של מורכבות גבוהה דורש שינוי תרבותי. שינוי תרבותי הוא שינוי עמוק, כיוון שהוא צולל לעומק הנחות היסוד. על מנת לעשות אותו טוב, צריך לשנות את עומק התפיסות של אנשים. הוויכוחים על הדרך להשיג אותו מהדהדים במסדרונות רבים של חברות עסקיות, של בתי ספר, של הצבא, של פקולטות למדעי החברה ושל כל מרחב אנושי בעצם.
האם נדרש שינוי תפיסתי או שינוי בהוויה, האם ההוויה יוצרת הכרה או להיפך.
אנחנו במכון, מאמינים ששינוי תרבותי חייב להתרחש. אנו מציעים סט של 4 עקרונות פעולה שמסייעים לתרגל הנחות יסוד חדשות ובתקווה גם להטמיע אותן. התמהיל הדמוקרטי שלנו כולל דיאלוג, הדדיות ואחריותיות בין פרט וקהילה, השתתפותיות ואקטיביזם. אנחנו מתרגלים אותו על עצמנו, זה לא פשוט. פנימה לארגון יצרנו מבנה ארגוני ש"מאלץ" אותנו לשתף פעולה. יש לנו מודל של מנכ"לות משותפת ש"מאלץ" את המנהיגים שלנו לחיות במתח המתמיד של שיתוף פעולה. יצרנו מבנים השתתפותתיים שמאתגרים כל הזמן את המתח בין הציבור לבין המנהיגות ומאפשרים לציבור העובדים לחיות באפשרות מתמדת של לקיחת מנהיגות והשפעה, יש לנו תפיסת משאבי אנוש ששואפת לסנכרן בין הצרכים של הפרט לצרכים הארגוניים.
והחוצה? אנחנו יותר ויותר מחפשים פרויקטים מרובי משתתפים, המחברים מחזיקי עניין מהמגזרים השונים. חוקרים מה האופן להרחיב את ההשפעה של ארגונים חברתיים על המרחב הציבורי. ברור לנו שאי אפשר לבד, שחייבים איגום של כוחות, מוחות, משאבים, יכולות. שחייבים מגוון. גם זה קשה.
יש לנו כמה פרויקטים כאלה שאנחנו מאוד גאים בהם:
"ויצו" חינוך בגיל הרך – לפני שנה החל שיתוף פעולה בין המכון לחינוך דמוקרטי לבין "ויצו" שבמרכזו נמצאת ההחלטה להוביל תהליך מערכתי להטמעת תרבות ארגונית חינוכית הנשענת על עקרונות חינוכיים המותאמים למאה ה21; המכון לחינוך דמוקרטי, בשיתוף פעולה עם קרן ברכה וקרן קרסו, פועל לליווי תכנית פעולה של חמש שנים במעונות היום ב"ויצו", הכוללים מערך המשפיע על 14,000 ילדים בגילאי 3 חודשים עד שלוש שנים.
"התחל"ה" – מודל "התחל"ה" הוא מודל של תיכונים הפורץ את תפיסות הלמידה ומאפשר גם לתלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך להצליח ולסיים בחוויית מסוגלות מבית הספר. המודל מבוסס על מודל ה Big Picture Learning, שפועל בהצלחה רבה בארה"ב ובעולם ב 20 שנה האחרונות. לצורך הטמעת המהלך באופן מערכתי בישראל (מהלך הדורש גם שינויי רגולציה) בנינו שותפות שמובילה את המהלך. השותפות מורכבת מ Big Picture Learning בארה"ב- המיוצגים ע"י המכון בארץ(המכון הוא הזכיין של הרשת בישראל). בישראל חברנו לג'וינט אשלים ולמנהל הפדגוגי במשרד החינוך. בצורה זו אנחנו מנסים להוביל מהלך שיחזיק תהליך שינוי תרבותי ומבני עמוק של בתי ספר תיכוניים ושיגובה באפשרות להרחיב את המודל למקומות נוספים על ידי פיתוח מגמה חדשה ושינוי רגולציה.