כפי שציינו, למידה מתוך התנסות היא עיקרון מנחה משמעותי ובולט מאוד בתכנית. ההתנסות האישית בקורסים רבים מפתחת אצל הלומד את היכולת להמשיג פעולות או להסיק מסקנות מתוך ניסיון אישי ולא רק מקריאת מאמר על הנושא. רק כאשר הסטודנטים מתנסים בעצמם בעבודה בקבוצות ונאלצים להתמודד עם השוני בגישות, בהתנהלות, בצרכים הם 'נאלצים' לפתח גישה אחרת, מכילה, מקבלת, למען ההתמודדות ביעילות עם המשימה. "מתוך שלא לשמה בא לשמה". דוגמאות לקורסים המדגישים למידה מהתנסות : הקורס 'מרחב אקולוגי' – בו הסטודנטים מתנסים בהקמת גינה לימודית אקולוגית בשטח המכללה; הקורס 'מסע-אדם קבוצה מדבר' – בו הסטודנטים יוצאים לטיול בן שלושה ימים במדבר עם תיקים על הגב וללא אמצעי תקשורת; קורס 'תאטרון חינוכי' .
ליווי ההתפתחות האישית – חממות: חממות הן קבוצות קטנות של סטודנטים (עד 14 סטודנטים בקבוצה) הפועלות באופן קבוע ורציף לאורך ארבע שנים. מטרתן לקדם את השיח החברתי והחיבור הבין־אישי ומתוך כך את ערך האחווה. בקבוצות אלו מתפתחת קהילת עמיתים משמעותית המהווה חדר מראות עבור הפרט ומציבה בפניו אתגר מרתק בעבודה על הזהות האישית מול חבריו משני המגזרים. מתוך כך היא מזמנת הכרה בשונות יחד עם קבלה. מטרתה של החממה היא לפתח אצל הסטודנט את הזהות האישית ולאחר מכן בתהליך ארבע שנתי להוביל אותו לאקטיביזם חברתי ולתרומה לקהילה כהפקה אישית. בהקשר לשותפות היהודית-ערבית, ההטרוגניות בחממה מזמנת מפגש משמעותי עם דעות ומחלוקות. נראה שהסיטואציה האינטימית עם חברים קבועים מעצימה את הביטחון העצמי של הסטודנטים ומסייעת להם להתגבר על מחסומים מסוגים שונים ומתוך כך מזמנת שיתוף.
לסיכום, הבוגר הרצוי של 'שבילים' מהווה דוגמה אישית, ולכן ראוי בעינינו שיתנסה במהלך תהליך הכשרתו בשותפות עם בן המגזר האחר ויכיר באפשרויות הרבות שמאפשר דיאלוג כזה שכן ההוויה החינוכית משפיעה על התודעה .
למאמר השלם, הכולל רפלקציות של סטודנטים לחצו כאן