קהילות יישומיות הן מנגנון ארגוני שמייצר ומאפשר מרחב המעודד למידה משותפת, חשיבה, פיתוח יוזמה, מקוריות ויצירתיות בין ארגונים שונים. הן נוצרו על מנת לחבר את הידע המפוזר בין פרטים שונים בארגון מסוים או בין ארגונים שונים למען מטרה משותפת.
הרעיון של קהילות יישומית צמח מתוך פרקטיקה, מתוך הניסיון בשטח, איך זה קרה?
ראינו את התופעות האלה קורות במערכת הביטחונית, זה אמנם לא פשוט אבל עדיין מצליח להתקיים. המחקר שקיים היום בנושא קהילות עוסק בארגון כקהילה לומדת ומתמקד בארגון עצמו, כלומר בתופעה פנים ארגונית. החידוש כאן הוא בהתייחסות למרחב הבין-ארגוני.
באזרחות יש לרוב תחרות בין ארגונים ולכן קשה יותר ליצור שיתוף, לעומת זאת במגזר הביטחוני או הממשלתי זה יותר טבעי, לכולם יש את אותה המטרה.
הרבה פעמים ארגון שמחולק למחלקות ומדורים צריך ליצור שיתופי פעולה בין המחלקות השונות (ולעתים בין ארגונים שונים) כדי לייצר מענה כולל הוליסטי ומיטבי למול אתגרים מורכבים שאינם בנויים לפי המבנה הארגוני
כלומר, הארגונים נדרשים לחבור כדי לפתור אתגרים/ לפתח ולייצר מוצר יותר טוב. הקהילה היישומית מייצרת מרחב לאינטראקציה עבור אותם פרטים שמחזיקים את הידע.