pixel

גיליון 04
נובמבר 2017

שיתופי פעולה

מגזין המכון הדמוקרטי

דבר המערכת

אורית אייזן, יפעת אידלמן, רון דביר
עיצוב המגזין: בן ונגר

כיצד מנהלים שיתופי פעולה בעולם של מורכבות גבוהה?

אוהבים לשחק?

משחק שיתוף הפעולה הוא אחד המשחקים הוותיקים והמרתקים בהם משחק ההומו ספאנייס משחר ההיסטוריה, וגם מינים רבים של בעלי חיים. יש שדות משחק רבים: שדה הציד בסוואנה באפריקה, השדה הפוליטי, התרבותי, הארגוני, המשפחתי, הרומנטי, החברתי, העסקי – בכל מקום שיש אנשים משחקים את משחק שיתופי הפעולה. תמיד היה זה משחק רציני (serious play) ובעידן הנוכחי, המתאפיין במורכבות גבוהה במיוחד – המשחק מאתגר במיוחד. כוחו של המשחק נובע, בין היתר, מפעולתו כמגבר להרחבת ההשפעה. מעמיקה ומתרחבת ההבנה ששיתופי פעולה הם המפתח לקידום אג׳נדות, פתרון בעיות והתמודדות עם אתגרי המציאות המורכבת של העת בה אנו חיים. זה נכון בכל שדה משחק – ובוודאי בשדה החברתי-חינוכי בו כנראה אתם, קוראי מגזין זה, משחקים. 

תפיסת העולם משפיעה על כללי משחק שיתוף הפעולה ועל מטרותיו

המטרות של משחקי שיתופי פעולה והאופן בו משחקים אותם, משקפים תפיסות עולם עמוקות והנחות יסוד על העולם בו הם מתקיימים. אנחנו במכון לחינוך דמוקרטי מאמינים במשחק המבוסס על הנחות יסוד של שיתופי פעולה במרחבים ארגוניים וקהילתיים באשר הם: תרבות דמוקרטית כאורח חיים, כזו היוצרת חיים קהילתיים מכילים, השתתפותיים, עם אחריות הדדית בין קהילות ופרטים . גישה זו, לתפיסתנו, מבטיחה לנו עולם טוב יותר, של חברה וקהילות היודעות לקיים חיים משותפים מכבדי אדם וקבוצה. בתוך גישה זו מקופלת גם ההנחה ששיתופי הפעולה בין אנשי הקהילה, בין מנהיגיה, בינה לבין קהילות אחרות –  הם מנוף לחברה דמוקרטית סולידרית ומכילה.

כשהמשחק מצליח, הוא מצליח מאד. וכשהוא נכשל – זה כואב.

במקרה של שיתוף פעולה מוצלח – כולם מרוויחים. השחקנים צומחים, וחווים חווייה אישית וארגונית מעצימה, הקשרים בין השותפים מתעצמים ואם לא משיגים את המטרה שביסוד המשחק המשותף, אז לפחות מתקדמים לקראתה. יש מקרים הפוכים, והם לא נדירים. שיתופי פעולה יכולים להיכשל, לגרום לתסכול רב, לתחושות של "היה כבר עדיף לעשות זאת לבד" ו"למה בכלל יצאנו לדרך משותפת" ואף לתחושה של win-lose – אני הפסדתי והוא הרוויח. או – אני השגתי מטרותי והיא – לא. המשחק של שיתופי פעולה, שנראה כמעט מובן מאליו, הוא לא פשוט כלל ועיקר ויש לא מעט אתגרים לצלוח בדרך אל שיתוף הפעולה הפורה. במגזין הזה נציג זוויות שונות על שיתופי פעולה: החסמים, האתגרים,הפוטנציאל, ותפיסות ומודלים שבעזרתם אפשר להגיע לשיתופי פעולה מוצלחים. בעיקר נעסוק בכללי המשחק – אלה שיכולים להוביל להצלחה, ואלה שיכולים לקלקל את שיתוף הפעולה.

איחולים לקריאה מענינת ומועילה.

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

12 + 4 =

התחברו:

דילוג לתוכן