בכל אחד מהדמוסים הללו הייתה מערכת דמוקרטית פנימית. כל שנה נבחר הדמרכוס, ראש הדמוס, בתהליך בחירות פנימי שאפיין את אותו דמוס. היה לדמוס גם מרכז קהילתי משלו, לעיתים מקדשים משלו, לפעמים אפילו תאטראות פרטיים. בכל אחד מהדמוסים התנהלו חיים פוליטיים עצמאיים. החיים הפוליטיים הללו היו בית הספר לדמוקרטיה. מתוך ההתנסות בחיים הפוליטיים בדמוסים, רכשו האזרחים האתונאים את ההרגלים, והלך המחשבה, שאפשר להם להתנהל בחיים דמוקרטיים במדינה ככלל. מוסד נוסף שכונן קלייסטנס ותפס מקום חשוב ביותר בחיים הפוליטיים האתונאים הוא הבולה – מועצה של 500 איש. שהיתה המועצה המייעצת והמתדיינת והיא התבססה על כך שכל אחד מהשבטים שלח 50 איש כדי שיאיישו את המועצה. בשל כך לכל אזרח אתונאי, היה סיכוי גבוה לכהן בבולה לפחות פעם אחת בחייו.
לעומתה, ספרטה היא עיר מדינה המבוססת על עבדות – ספרטה שיעבדה עיר מדינה שכנה – מסניא והפכה את כל תושביה לעבדים. החשש המתמיד שלה מפני מרד עבדים הפך אותה לעיר צבאית, שהאופן שבו היא מקיימת את צורת המשטר שלה ואופן החינוך הנהוג בה נועד לייצור לוחמים עזים שתפקידם היה קודם כל למנוע את המרד. צורת המשטר של ספרטה ניתנה לעיר, כך טענו הספרטנים, ע"י מחוקק אגדי, מצאצאי הרקלס, שנקרא לקורגוס ופעל בחסות האורקל בדלפי ונתן לספרטה לא רק חוקה, שאותה כינו הספרטנים, רטרה – אמירה, אלא את אורח החיים שמתקשר לכיבוש ולשעבוד של מסניא. קרי, צורת המשטר הספרטני, ע"פ הסיפור שסיפרו הספרטנים, לא נוצרה מתוך דיאלוג אלא נאמרה לעיר ע"י האלים.
בלב הצורה הזו מוכר מעמד של שני מלכים שנקראים הארכיגטי, שתפקידם העיקרי הוא צבאי. בנוסף לשני המלכים, המגבילים זה את זה, ובכך מונעים טיראניה וגם מבטיחים יציבות, מוכר גם באופן רשמי מעמדה של מועצת הזקנים. ביוונית, גירוסייה. במועצת הזקנים נמצאים שני המלכים ועוד 28 אזרחים ספרטנים מעל לגיל 60 מטובי העיר ספרטה. הגרונטס, החברים בגרוסייה, מתמנים לכל ימי חייהם ונבחרים בתהליך הבא. עם מות אחד החברים, עמדו מספר מועמדים לגרוסייה והוצגו בפני הקהל. הקהל, בראותו כל אחד מהמועמדים, השמיע רעש בצעקות, רקיעות, מחיאות כפיים וכדומה. שופטים שנמצאו מאחורי פרגוד החליטו מי מהמועמדים שהם הכירו רק לפי מספר, זכה לרעש הגדול ביותר ואת המועמד הזה מינו להיות חבר במועצת הזקנים. בנוסף לגירוסייה הזו, היה גם מוסד של אסיפת עם כללית. באסיפת העם הכללית השתתפו כל האזרחים של ספרטה שהיו גברים מעל גיל 30 (גיל ההצבעה) בעלי רכוש ומוצא ספרטני מלא, קרי, המשטר של ספרטה הוא משטר שמונע טיראניה ומבטיח יציבות ושותפות בשלטון של קבוצה אליטסטית קטנה שהיא גם בסיס הצבא. (עמיתי 2017, עמית 1984)