בפתחו של העשור השלישי במכון – המעבר מחינוך דיאלוגי לקהילה דיאלוגית
הנחת היסוד בבסיס העשייה המכונית בשנים המתוארות עד כה הייתה כי שינוי האינדיבידואל הוא המפתח לשינוי חברתי ולקידום תרבות דמוקרטית; ככל שיותר אינדיבידואלים ינהגו באופן דיאלוגי ומכבד אדם כך תשתנה תמונת החברה, הקהילה או הארגון בהם הם חיים ופועלים והחברה תקבל פנים דמוקרטיות יותר.
עם חלוף השנים – התפתחות המכון, השינויים בהרכב האנשים שבו ושינוי המציאות החברתית הסובבת אותו, נולדו מחשבות, הרהורים, ערעורים ותובנות חדשות על טיב השינוי המבוקש, על מהותו של הדיאלוג, על זהות השותפים בו ועל העתיד שאליו הוא מוביל.
התובנות המתחדשות מבהירות כי תרבות דיאלוגית אינה מורכבת רק מכישוריו הדיאלוגיים של היחיד אלא נוצרת מהמנגנונים הדיאלוגיים המתפתחים של המערכות החברתיות; מנגנון הדיאלוג בין ההנהלה לעובדי ארגון, בין משילות לאזרחים, בין הורים למרחב חינוכי ועוד. תובנות אלו מרחיבות את מרחבי הפעולה ומגוונות את הפרקטיקות והמתודולוגיות.
אנו רואים היום את הדיאלוג בתפיסה חברתית רחבה, לפיה כדי להגיע לחברה אזרחית המקיימת תרבות דמוקרטית, נחוץ שינוי שיתחולל לא רק באדם לעצמו אלא בקהילה כולה. יש צורך במנגנונים דיאלוגיים מערכתיים המובנים בתוך דרכי הפעולה של קהילות וארגונים. מרחב הקהילה והדיאלוג שיתקיים בו הוא עוגן מרכזי לשינוי בכל ארגון באשר הוא (חינוכי, חברתי, עסקי, עירוני, ממשלתי).
באופן זה ניתן לראות בדיאלוג האישי ובמערכות יחסים בין אישיות ככלי אחד מתוך מגוון של כלים לשינוי.
הדיאלוג הקהילתי חברתי הרחב הינו כלי דרמטי ביצירת שינוי חברתי. מתוך שכך, מרחב השינוי בו פועל המכון מתרחב למרחבי חיים מגוונים וכך גם אופני הדיאלוג מתרחבים ומתגוונים – מדיאלוג אישי לדיאלוג קהילתי חברתי רחב.
הדיאלוג החברתי – קהילתי הינו דיאלוג הנחוץ לחברה הישראלית – המורכבת, המגוונת, היום יותר מתמיד. דיאלוג זה הוא מבחינתנו כאמור, אחד מהמרכיבים המרכזיים בדמותה של חברה דמוקרטית, הצומחת ופורחת מתוך השפע והגיוון שבה. הגיוון החברתי הקיים היום בחברה הישראלית מתפרש במקומות רבים כקושי, כגורם מפריע, כתהום שאינה ניתנת לגישור, כבעייה. היכולת לקיים דיאלוג ושינוי בין קבוצות חברתיות בחברה הישראלית, על השונות והמגוון הקיים בהן, על החוזקות שלהן, יכולת קיום הדיאלוג בתוך קבוצות וקהילות, ובינן לבין אחרות השונות מהן – היא המפתח לשינוי חברתי מהותי .