לאחר שטף של פניות אלינו ממועצות אזוריות נחשפנו לאחרונה למגמה מעניינת מאוד. ההרחבות שצמחו בישובים הכפריים בשנים האחרונות משנות את פני הישוב הכפרי ומייצרות אתגרים והזדמנויות עבור המועצה האיזורית. לא כולן יודעות להתמודד איתן אבל הן מבינות שאת המשבר הבא צריך לפתור ביחד.
המועצות האזוריות הן מודל משילותי מעניין של שלטון מקומי דו רובדי, מצד אחד דרך הממשלה מעבירה דרכן כספים לישובים עצמם ומצד שני מערך שירותים שלם לתושב שהמועצה נותנת.
השירות המשמעותי ביותר שהמועצה נותנת במשותף לתושבים הוא החינוך ושם המציאות מחייבת מפגש בין התושבים המתגוררים בישובים שונים.
המרחב החינוכי הופך ל"כיכר העיר" בו נפגשים וגם מתנגשים האינטרסים של הקהילות השונות. קהילות שידעו לדבר ולגשר – יתעצמו.
לתוך זירת ההתגוששות הקהילתית הזו הגענו עם הכלים אותם פיתחנו. כלים היודעים ליצור שיח פורה בין קהילות ולנצל הטרוגניות כדי להתפתח. שם במרחב החינוכי- הנקודה החמה ביותר, אנו מאמינים שניתן לייצר שינוי. מחוויה של מאבק לחוויה של שיתוף פעולה למען רווחת הכלל ניתן ליצור זהות מועצתית ולתת משמעות לחיבור בין הישובים, מעבר להיבטים הטכניים שלו.
הכלים של המכון, מוכוונים ליצירת הסכמות, ליצירת תמונה משותפת של הרבה אנשים, לחיבור בין קבוצות, ליצירת שותפויות בין אנשים על בסיס תחומי עניין, ללמידה מבוססת מקום הבונה ומחזקת שייכות. כל אלו נושאים כבר פירות ראשונים במועצות האזוריות בהן אנו פועלים.
הגישה החינוכית של המכון הוא שחינוך חייב להיות מחובר לעולם האמיתי של הילד, אנו מעודדים את המוסדות המועצתיים להתחבר לעולם האמיתי של הילדים, כלומר של הישובים ובכך ליצור גשר בין המועצה לבין הישובים.