מה קורה במפגש של המכון לחינוך דמוקרטי עם החצר האחורית של הדמוקרטיה הישראלית?
רק לאחר שעברנו בשעריהם של שלושת בתי ספר במזרח ירושלים התחוורה לנו מורכבותה של העיר הזאת. גיששנו בהיסוס לחפש את נקודת המפגש של תפיסת העולם שלנו עם מציאות בלתי נסבלת גאוגרפית, פוליטית ובעיקר אנושית.
שאלנו את עצמנו, כיצד ניתן בכלל לחבר תפיסות אופטימיות של מרחבים אנושיים שמחים, שוויוניים ואופטימיים עם הזנחה הממוסדת, מעמד משפטי לא ברור ומערכת חינוך הקרועה בין ישראל לרשות הפלסטינית.
אז מה באמת קרה שם?
נתחיל מהסוף: ערבי התוצרים המוצלחים שנערכו בסוף השתלמות ה-PBL סיכמו שנת פעילות מוצלחת. בתנאים בלתי אפשריים של צפיפות וקושי חומרי, הניעו המורים, בהובלת המנהלות המדהימות שפגשנו, שינוי. התחלנו לראות עלייה במוטיבציה של המורות והתלמידות ובתגובות של ההורים, שנתנו רוח גבית למהלכים.
נושאי הפרויקטים שנבחרו ע"י המורים והמורות משלבים למידה והנאה, תוך חיבור וזיקה לאנשים ולמקום. למשל, ספר הדרכה לשימוש בעשבי מרפא מקומיים לחודש הצום, פרסומות לחיזוק המודעות לזיהום הסביבה בתקופת העלייה לרגל, חניכת חצר על שם פדוא טוקאן, סופרת פלסטינית ידועה, הצעות לשוק ירושלים מותאם לילדים, ועוד.
מה בהמשך?
לפני כשבוע, בפגישה עם הפיקוח של משרד החינוך של מזרח ירושלים, חשפנו בפניהם את תכניות חלוץ ואמיצים. התגובות לאתגרים להן נותנות שתי התכניות מענה היו נלהבות – הצמחה של דרג ניהול ביניים ועתודה ניהולית, והובלה של תהליכי שינוי פדגוגיים מעמיקים. אלו, ללא ספק, שני האתגרים המשמעותיים ביותר, עמם מתמודדים בתי הספר שבמזרח העיר.
בשיחה הועלו המורכבויות הכרוכות בהשתלבות בתכניות, החל במחסום השפה ועד למחסומים כלכליים. אבל למרות הקשיים, בימים אלה התחלנו לקבל בחלוץ חינוכי פניות מבתי ספר שהומלצו ע״י המפקחים.
אנו מתרגשים ומקווים לפתוח בשנה הבאה את חלוץ ירושלים עם 3-4 בתי ספר ערבים ממזרח העיר ולהמשיך עם בתי הספר של תכנית אמיצים.
תודה חמה מגיעה לשייכה חילווה שמנחה את בתי הספר על עבודת קודש בעיר הקודש של כולנו.