- א. שלב ראשון: ניסוח שאלת השפעה
ניסוח שאלת השפעה המכוונת לפעולת השפעה באקו-סיסטם החינוכי. תכנון פעולת ההשפעה מניעה את כל תהליך הלמידה. שאלת הלמידה צריכה לנבוע מתוך רלוונטיות של הלומד/ת ומתוך הקשר שלו/ה והחיבור לתחומי העניין וההשפעה על הסביבה. שאלת ההשפעה מבקשת מן הלומד/ת והמלמד/ת לחקור את הקהילה*, לברר צרכים ולחפש מקומות השפעה עליהם הלומד/ת רוצה להשפיע.
*הקהילה יכולה להיות מעגל קרוב – כיתה/ בית ספר, או מעגל רחב יותר כגון שכונה או עיר. מעגלים אלה יכולים להיבנות בסדר עולה עם ההתקדמות בשנים.
חקר רב ממדי מעודד להתבונן על כל סוגיה ובפרט על סוגיות חברתיות באופן המאפשר התבוננות מנקודות מבט שונות, דרך זהויות או תרבויות שונות, ועל צירי התבוננות שונים כמו ציר היסטורי, ציר עכשיוי וכו', ודרך משקפיים דיסציפלינריות שונות (מדעית, הומניסטית, אומנותית וכו'). המטרה בהתבוננות זו היא לאסוף כמה שיותר פרספקטיבות ולהבין את המציאות המורכבת של הסוגיה. להבין מיהם כל בעלי העניין המשפיעים או מושפעים.
- ג. שלב שלישי: פיתוח עם בעלי העניין
פיתוח פעולת ההשפעה כדי שהיא תהיה בעלת ערך, מותאמת ומקיימת. היא צריכה להיות מפותחת יחד או לכל הפחות בממשק עם בעלי העניין. בעלי העניין הם קהל היעד עבורו מפותחת הפעולה ונציגים שעשויה להיות להם השפעה על החלטות הקשורות בה (כגון החלטות תקציביות, מנהלתיות וכד').
- ד. שלב רביעי: הצהרה על פעולת ההשפעה
לאחר שנגיע לתוצר טוב דיו הלומד/ת מציג/ה את ממצאי המחקר והפיתוח ואת פעולת ההשפעה שתוכננה. לאחר קבלת משוב על העבודה יש לבצע דיוק פעם נוספת לפני יציאה לפעולת ההשפעה. חלק מהצגה זו צריך לכלול גם את אופן ההערכה של פעולת ההשפעה, מהם מדדי ההצלחה ובאיזה אופן ימדדו. ההצהרה על הפעולה נעשית בפני כל בעלי העניין כדי לקבל אישור יציאה דרך ומעורבות כלל השותפים.
- ה. שלב חמישי: פעולת ההשפעה
ביצוע פעולת ההשפעה – כלומר היוזמה. מדידה והערכה של אפקטיביות הפעולה בכלי המדידה המתאימים. פעולת ההשפעה מתבצעת בשדה ההשפעה ובמידת האפשר משתפת את הקהלים הרלוונטיים. פעולה של השפעה מחזקת את הרלוונטיות ללומד/ת ואת התשובה לחיבור בין למידה תיאורטית בכיתה לעולם האמיתי. בנוסף, חוויית ההשפעה משמעותית לתחושת הערך והמסוגלות כמו גם לחיזוק תחושה של שייכות לקהילה או למקום וקידום אחריותיות ואזרחות פעילה.
למידה על ההשפעה מתוך איסוף נתונים, רפלקציה על תהליך הלמידה המבוסס על עדויות. לאחר ביצוע פעולת ההשפעה ומדידתה יתקיים שיח שמטרתו למידה על אפקטיביות ההשפעה יחד עם בעלי העניין. לצד זה תתקיים רפלקציה על תהליך הלמידה בה הלומד/ת יתבוננו על מסע הלמידה ועל פעולת ההשפעה שקיימו ויתארו תיאור מבוסס עדויות מה נלמד בתהליך ומה נלמד על עצמם כאדם וכלומד/ת. בתהליך הרפלקציה ניתן לשלב את בעלי העניין, הורים, קהילת בית הספר, השכונה או העיר כולה.