לוולדורף תפיסה התפתחותית המחלקת את תקופת הלידה עד הבגרות לשלוש תקופות.
בתקופה הראשונה – מלידה עד גיל שבע – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שהעולם הוא מקום טוב, משפט המפתח הוא "קבל את הילד ביראה" והעבודה החינוכית מתמקדת בהיבט הפיזי של ההתפתחות.
בתקופה השנייה – מגיל שבע עד גיל ארבע-עשרה – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שהעולם הוא מקום יפה, משפט המפתח הוא "חנך אותו (את הילד) באהבה" והעבודה החינוכית מתמקדת בהיבט הרגשי של ההתפתחות תוך דגש על אמנות ואסתטיקה.
בתקופה השלישית – מגיל ארבע-עשרה עד עשרים ואחד – המסר העיקרי של המבוגרים לילדים הוא שבעולם יש אמת ואתם מוזמנים לחפש אותה, משפט המפתח הוא ".. ושלחהו לדרכו בחירות" והעבודה החינוכית מתמקדת בהיבט הרוחני של ההתפתחות. השאיפה היא להעיר את הפילוסוף החבוי באדם, ששואל שאלות על מהות הקיום ומגלה את החוקיות של האירועים וההקשרים ביניהם.
בחירת הדרך בעולם של איש צעיר מתבססת על הכרות עמוקה עם עצמו והכרות עם האפשרויות שהמציאות מציעה. מתקיימים יחסי גומלין בין הפנימיות המתפתחת של האדם לבין העולם הדינמי.