דמיינו ג'ונגל.
עצים, קריאות ציפורים, לחות, קופים, אגוזי קוקוס.
עכשיו דמיינו גן ילדים שיש בו ג'ונגל, פינת ג'ונגל המחליפה את פינת הבית המפורסמת.
זאת רק דוגמה אחת ל"מרחב עצמאות", מרחב בתוך הגן שעוצב על ידי ילדים, צוות הגן וההורים בעיר רמת גן. כך נראה מודל פדגוגי הנשען על עקרונות דמוקרטיים של דיאלוג, בחירה, השתתפותיות, הדדיות ופרואקטיביות. המודל פותח ע"י הצוותים החינוכיים של העיר, בהובלת מחלקת גני ילדים בעיר, צוות המפקחות ממשרד החינוך והמכון לחינוך דמוקרטי והוא דוגמה אחת מיני רבות לעשייה המגוונת והעשירה של צוות הגיל הרך של המכון.
הצוות הנמרץ והחדשני בתחום הגיל הרך במכון, תחום שהוקם אצלנו לפני 5 שנים התפתח במהירות ומביא בשורה ומשב רוח רענן בעולם המקצועי של הגיל הרך, עסוק בפיתוח מודלים חדשניים לחינוך מתקדם בגני ילדים. הצוות הציג בסוף השבוע האחרון את עבודתו ב 5 (!!) סדנאות בכנס בינלאומי של ארגון omep לחינוך בגיל הרך שהתקיים בקרואטיה.
טעימה קטנה מהסדנאות
- הצוות פעל 3 שנים עם סימה חדד מה-יפית מנהלת האגף הקדם יסודי במשרד החינוך בקידום רפורמות משמעותיות ביותר, וזאת בכלים דמוקרטיים מבוססי אמון, שקיפות, אוטונומיה וקלבורציה.
- הצוות עסוק בימים אלו בפיתוח מודל פדגוגי של חינוך דמוקרטי לגילאי לידה עד שלוש בשיתוף עם נעמ"ת ויישום בגני ויצו. נועה שפי מנהלת התחום סיפרה על קידום מדיניות בשיתוף עם גורמי ממשל וגורמים מוניציפליים.
- פיתוח מודל מותאם כתפיסת עולם מקצועית הבאה לידי ביטוי בכל אחת מהתכניות של התחום.
רן כהן אהרונוב מקים התחום הרחיק עד אפריקה וקיים שם השתלמויות לגננות ונפגש עם גורמים בכירים בממשל. העבודה באפריקה ממחישה את החשיבות של קידום הגיל הרך כמנוע לטיפול בפערים חברתיים ובחוסן חברתי.
- את עבודת התחום מלווה תפיסה עמוקה של הערכה ומחקר. במסגרת זו חקרה ד"ר ענת פורת, את הקשר בין פדגוגיות דמוקרטיות ליכולות של פתרון קונפליקטים בקרב ילדים בגילאי 3-4. תוצאות המחקר, מראות התפתחות משמעותית ביכולת זו בגנים בהם מופעלות פדגוגיות אלו.
הגיל הרך, מוביל את המכון בפתרון לשאלה היישומית – איך הופכים תרבות דמוקרטית וערכים לפעולות בחיי היום יום. על כך הציגו בכנס אסף גון ועופרי וגנר לבל.
והכי חשוב, התחום מחזיר אותנו לילדות עם סדנה של כרמית ברטוב וד"ר ענת פורת על משחק ותנועה בחיי היום יום של הגן.
לאתר הכנס.