מישהו חייב לקחת אחריות: השאיפה לחירותם של ילדים מורכבת ומאתגרת מסיבות רבות. יצירת תרבות ארגונית אותנטית של דמוקרטיה ישירה בחברת ילדים ובמיוחד במערכת רב גילית אינה טריוויאלית ולא מובנת מאליה. הניסיון והידע המצטבר מועט. בנוסף, גם אנחנו ככל בית ספר מתפקדים וחיים בתוך תרבות עם דעות קדומות, סטראוטיפים ואמונה במוסדות חינוך מונחי הישג, הירארכיים ודיקטטורים. בחברה שלנו מוטמע עמוק מערך הכוח המאוד לא שוויוני הקיים מקדמת דנא בין מבוגר לילד. הילדות והילדים הם הסקטור החלש ביותר. כל בעל מאה הוא גם מומחה וגם בעל דעה נחרצת שאינה שומעת ואינה סובלת התנגדות. אנחנו כפופים לדרישות לפיקוח ולנהלים של גופים רבי עוצמה, משרד החינוך, ארגוני המורים, ההורים והרשות שהם אלו שאמורים להיות המממנים ארגון שנועד למי שקולם לא נשמע. דרישות כמו תכנית לימודים, תקצוב, חקיקה ומשמעת הם נחלת בעלי המאה ואילו לילדה עצמה ולחברת הילדים אין זכות בנושא.
כדי שילדים יוכלו לנהל את חייהם בדמוקרטיה ישירה ויתאפשר להם באמת להחליט לגבי עצמם החלטות מהותיות בתוך עולם שלא מכיר בכך, יש צורך בגורם שישלב מנהיגות בלתי פורמלית, אליטה משרתת וחומת מגן. קבוצה שתיקח על עצמה אחריות מלאה לתהליך שמהותו איבוד שליטה וכוח. על פי נסיוננו ודעתנו זהו התפקיד החשוב, המכריע והמרכזי של צוות בית הספר – שמירה על החזון והטמעת התהליכים. יחד עם ההורים האמיצים שקופצים למים ומוכנים לוותר על שליטה ויחד עם אותם לבבות פתוחים מבין הממונים על החינוך ברשויות ובמשרד, הצוות חייב לקחת על עצמו את האחריות וחייב לדעת עד כמה הדברים אינם מובנים מאליהם ודורשים טיפוח ופיתוח מתמידים. יש כאן פרדוקס מובנה ומהותי שחייבים להכיר ולהתבונן בו. קבוצה מתוך חברי קהילה (הצוות) הנבחרים וממונים אישית, ללא הגדרה קבוצתית, לוקחת מנהיגות והובלה על הנחות היסוד של הארגון ומקדישה חלק ניכר מזמנה ליצירת ושמירת התהליך. מניסיוננו אותם נשים וגברים צריכים להכיל בתוכם מגוון נדיר של תכונות שלכאורה הן מנוגדות. עיקשות ודעתנות יכולת עמידה והובלת תהליכים יחד עם יכולת לקחת צעד לאחור ולוותר. אמונה לוהטת בזכות של כל אחת ואחד לאמונה לוהטת. התלהבות ותשוקה יחד עם גמישות ופתיחות, אורך רוח וסבלנות. עמוד שידרה של ערכים פנימיים יחד עם יכולת להשאיר את האגו המפותח שלהם אצל השומר בכניסה. זו אולי אחת הסיבות שבכל בתי הספר במודל סדברי בעולם מתקשים למצוא חברי צוות שיהפכו את הוויתור המושכל על האגו של המבוגר, למפעל חיים.