הזדמנות שנייה, התחל”ה חדשה

ראיון עם רון פולק, מנהל תיכון “דור” בהרצליה – אחד מתשעת בתי הספר שנכנסו לפיילוט של המודל התחל”ה בשותפות משרד החינוך, המכון הדמוקרטי וג’וינט אשלים

דור הוא תיכון הזדמנות שנייה לתלמידים שלא מצאו עצמם במערכת החינוך. השנה אימצו בדור את מודל התחל”ה. המוטיבציה: להפוך את הלמידה בבית הספר לרלוונטית, ואת בית הספר למקום שבו יוכלו התלמידים להביא את החוזקות שלהם לידי ביטוי, להביא את התשוקה והבחירה לתהליך הלמידה, לפרוש להם קרקע לשינוי – הזדמנות אמתית לתהליך רגשי, לימודי, חברתי וערכי. שוחחנו עם רון פולק, מנהל התיכון, על התכנית.

מהם האתגרים שניצבים בפניך בבית הספר?

“אחת ההתמודדויות המרכזיות שלנו היא הנוכחות בבית הספר. תלמידים רבים מגיעים אלינו כשהם במצב של נשירה סמויה או גלויה: מקצתם רגילים להישאר בבית, אחרים מגיעים לביה”ס אך מתקשים לקחת חלק פעיל בתהליך הלמידה. הבנו כי הצלחת הניסיון להביא את התלמידים לביה”ס אינה טמונה רק בהיבטים הרגשיים ובקשר האישי עם התלמיד, אלא גם ביצירת תהליכי למידה רלוונטיים, עניין, סקרנות, אפשרות לביטוי החוזקות של התלמיד במסגרת ביה”ס, חווית הצלחה ופיתוח יצירתיות. בכוחם של אלו, לתפיסתנו, להחזיר לתלמידים את האמון שלהם בעצמם, את תחושת המסוגלות ואת הרצון שלהם ללמוד ולהצליח”.

איך מאפשר מודל התחל”ה להתמודד עם האתגרים הללו?

“התחל”ה מדבר בשפה הזאת ולוקח את הרעיון כמה צעדים קדימה, כי מדובר בין השאר במגמה לבגרות (עיונית של 5־10 יח”ל). זה מאפשר ללמוד באופן חדשני, פורץ דרך, המבוסס על בחירה ותשוקה, ובה בעת ללמוד לבגרות. המודל של התחל”ה מבוסס על מגמה בשם ‘מנהיגות ויזמות בסביבה עסקית’. אנחנו מאמינים בעקרונות הפדגוגיים שהמודל מביא: בחירה, תשוקה, רלוונטיות, למידה אקטיבית בעולם האמיתי. האפשרות ללמוד מקצוע ממנטור והחונכות עוזרות לתלמיד להתפתח ולחוש מוטיבציה, וזה המפתח להכל. זה יכול להיות במטבח השף של מלון דן אכדיה, בחוות סוסים או בחברת הייטק. המקום של ההתמחות, של המעורבות, מאוד משמעותי”.

איך מתבטא המודל בבית הספר?

“יש כיום שתי שכבות של התחל”ה בבית הספר: י’ ו־י”א. תלמידים רבים בחרו לשנות מגמה ולעבור להתחל”ה. בשכבת י”א לומדים השנה 10 תלמידים במגמה ובשכבת י’ לומדים 14. אני מצפה לגידול בשנה הבאה, כך ש־40% לפחות משכבת הצעירים ילמדו במגמת התחל”ה”.

איזה מין אנשים הם המנטורים, איך אפשר לאפיין אותם?

בשלב זה פונה רון אל גיא ברדן, רכז התחל”ה בבית הספר, היוצר את הקשרים עם המנטורים, וגיא מספר: “המנטורים מאותרים על בסיס של קשרים, דרך העירייה, דרך מורים, דרך הקהילה. הם אנשים שמאוד רוצים להיות מעורבים, הם מרגישים שהם חלק ממשהו גדול. אחת המנטוריות אמרה לי לאחרונה שחבל שלא הייתה תכנית כזאת כשהיא הייתה ילדה ושהיא חושבת שמודל כזה, המאפשר להסתכל על חוזקות של תלמידים ולהביא אותן לידי ביטוי, צריך להיות בכל בתי הספר. מנטור נוסף הוא בוגר של בית הספר שהחליט להשתתף בפרויקט כדי לסגור מעגל. הוא מלא תודה על תהליך הפיכתו כמנטור, ודווקא אנחנו אלה שהרגשנו צורך להודות לו. מנטור אחר הוא אב של תלמיד בוגר ביה”ס, מנטורית אחרת מתנדבת כבר שנים בפנימייה שבה גרים תלמידים הלומדים אצלנו – בקיצור, נוצרת קהילה מעורבת ואיכותית במיוחד. המנטורים ‘מגדילים ראש’ וחושבים איך לבנות עבור התלמיד המתמחה תכנית למידה המשלבת רבדים עיוניים ומקצועיים. לדוגמא, מנטור שהוא מהנדס חשמל הצליח לעבור עם התלמיד המתמחה אצלו מרמה תיאורטית של שרטוט לוח חשמל לרובד מעשי – בנייה של לוח חשמל פעיל’.

מיהם השותפים שלך למהלך?

“התכנית הייחודית הזו מתאפשרת הודות לשיתוף פעולה ואמון רב שניתן בבית הספר מצד כמה גורמים ואנשים יקרים: אנשי משרד החינוך ובראשם דסי בארי, מנהלת אגף החינוך העל יסודי, המסייעת בחשיבה ובהובלה פורצת דרך, מפקחת ביה”ס מירית שפירא ומפמ”ר המגמה שי סעדון – המאמינים בחזון ונכונים ללכת יד ביד בדרך לא סלולה. בנוסף, קברניטי החינוך בעיר, שמובילים חזון פורץ דרך בהרצליה ותומכים בביה”ס לכל אורך הדרך: ראש העיר משה פדלון, סגנית ראש העיר איה פרישקולניק, מנהל אגף החינוך ד”ר יעקב נחום ומנהלת המחלקה לחינוך על יסודי חגית אבירם – אשר מאמינים בתלמידים ובצוות תיכון דור, נותנים לנו רוח גבית ומאפשרים לנו להתקדם במעלה הדרך. ג’וינט אשלים ורונלי רותם שותפים ותומכים במהלך כולו”.

ובכל זאת, מהם האתגרים שהציבה בפניכם התכנית השנה?

“יש הרבה אתגרים בצד ההצלחות. אני חושב שאפשר ‘לדבר על’ או ‘לעשות את’. וכאן יש עשייה – התלמידים לומדים. זה שינוי הלכה למעשה – שינוי פורץ דרך בתפיסה של למידה ובמקום שבו היא מתרחשת. האתגר הוא לעשות את זה פעם ראשונה בלי לדעת לאן זה יוביל. בשבוע שעבר התקיים ערב סיום של התחל”ה שבו הוצגו תוצרי הלמידה על ידי התלמידים. הם דיברו על ההתנסות שלהם עם ברק בעיניים, על החוויה עם המנטור. היו שם, לדוגמא, תלמיד שמתמחה כדי.ג’יי, אחר במוסך אופנועים נחשב, סוכנת נסיעות, מפתח תוכנה במיקרוסופט, מעצב שיער ועוד”.

כמה מילים על התחל”ה למי שלא מכיר:

ראשי התיבות של התחל”ה הן התמחות, חונכות, למידה והתנסות. מדובר בשיטה ששמה המקורי Big Picture Learning, שהצליחה לפרוץ דרך בארה”ב, שם צלח אחוז ניכר של תלמידים את בחינות הסיום. מרבית התלמידים היו הראשונים מקרב בני משפחתם להגיע ללימודים בקולג’. השיטה יובאה ארצה על ידי המכון הדמוקרטי, בשותפות משרד החינוך והג’וינט ונוסתה השנה בתשעה בתי ספר ברחבי הארץ, במגזר היהודי והערבי.

עיקרון מוביל בהתחל”ה הוא למידה באמצעות התמחות אצל מנטורים מן הקהילה, במגוון מקומות תעסוקה. הדגש מבוסס על התשוקה של התלמיד והבחירה שלו בתחום שבו הוא רוצה להתמחות. מערכת השעות נבנית באופן שמאפשר יציאה לתעסוקה ליום בשבוע (במקום יום למידה בבית הספר), ושאר הלמידה במגמה מוקדשת לרכישת מיומנויות נוספות, כגון כתיבת קורות חיים, רכישת מיומנויות לריאיון עבודה, פיתוח יכולות למידה וניהול, עמידה בפני קהל, חשיבה רפלקטיבית, ריבוי טיוטות כמנוע לשיפור, מתן משוב ועוד.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות