המרחב הדרומי של המכון – או איך יוצרים אקו-סיסטם מגוון של אנשי חינוך פורצי דרך?

בשבע השנים האחרונות פועל המכון לחינוך דמוקרטי בשותפות עמוקה עם מכללת קיי בניסיון להכשיר ולתמוך באנשי חינוך פורצי דרך הפועלים בדרום הארץ.

לנגב יתרונות מעניינים, כאשר זה מגיע לאימוץ של חדשנות חינוכית. הריחוק מהמרכז מאפשר חופש פעולה רחב. תפיסות החדשנות הנוכחית, המקדמות שיתוף פעולה על פני תחרותיות וחיבור לסביבה, מוצאות מרחבים קהילתיים ודיאלוגיים בדרום, בהם המחסומים לשיתופי פעולה נמוכים יותר והקשר לסביבה הוא חזק. הפתיחות והנכונות להתנסות במגוון של פעולות חינוכיות היא גדולה, כמו גם האמון לאפשר ליזמים חינוכיים להנהיג ולהשפיע. כל אלו מהווים כר פורה לפעולתנו במרחב הדרומי.

עקרונות הפעולה של המכון, דיאלוג, אחריות הדדית בין פרט וקהילה, אקטיביזם והשתתפותיות, מתחברים היטב לערכים מקומיים של הצוות בדרום ושל האנשים והקהילות בתוכן הוא פועל.

הצוות שלנו בדרום הוא צוות מקומי, עם תשוקה אדירה לקדם את האזור בו הוא חי, עם קשרים ענפים לקהילות ולאנשים, והוא מוביל בהתמדה, מעומק ליבו, את בנייתה של קהילה מקומית של אנשי חינוך פורצי דרך

איך הכל התחיל?

לפני כשבע שנים הקימה המכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי בבאר שבע, את תכנית “שבילים”- תואר ראשון לחינוך סביבתי חברתי בשיתוף המכון לחינוך דמוקרטי. ד”ר דפנה גרנית הובילה את מלאכת ההקמה. התכנית מונה כיום 230 סטודנטים בארבעה שנתונים. לתכנית מאפיינים ייחודיים רבים ובהם: סטודנטים בעלי ניסיון חינוכי עשיר, פדגוגיה של למידה מבוססת פרויקטים ולמידה מבוססת מקום, צוות בין מכללתי-מכוני מגויס ויצירתי במיוחד וכמובן קידום עקרונות הפעולה של המכון, הבאים לידי ביטוי בקידום אקטיביזם ושבילי השפעה מגוונים בקהילה וחברה.

קהילת אנשי חינוך פורצי דרך בהתהוות מתמדת

לאחר הקמת התכנית החינוכית כתכנית פורצת דרך, הבנו כי לא תוכל לעמוד לבדה במשימה החינוכית להובלת תהליכי שינוי בדרום. יצרנו, יחד עם מכללת קיי, את ה”חאן האקדמי”  שמכשיר את הקרקע ומרחיב את היריעה לקבוצות וקהלי יעד מגוונים בקידום תרבות דמוקרטית. בחאן האקדמי אנו מכשירים בלימודי תעודה קבוצות של אנשי חינוך לפני תואר אקדמי ובהם קורסים מגוונים ביותר, כגון: שותפים בקהילה, תעשייה ושמירת טבע, קורסי אוריינטציה ועוד. ההכשרות בחאן מסייעות למחנכים במרחבים פורמליים ובלתי פורמליים רבים לקדם תפיסות ויוזמות, שממשיכות לפרוץ דרך לחינוך איכותי, חדשני ומשמעותי באזור הדרום.

בהמשך, בעקבות עבודה רבה עם מרכזי הפסג”ה להכשרת מורים ברשויות רבות בדרום, כמו גם עבודה עם שדרת הפיקוח במשרד החינוך וכמובן עם בתי הספר, יצרנו את “המרכז לליווי צמיחה פדגוגית”. 14 מנחות ומנחים שנפגשים עם אנשי חינוך לפיתוח מקצועי בהכשרת מורים, מנהלים, מפקחות, גני ילדים, בחברה היהודית והערבית, מאשקלון ועד מצפה רמון. כיום, פועלים בזירה זו 14 בתי ספר בחברה הערבית, הזוכים לליווי ותהליך מעמיק בבית הספר, בתי ספר “אמיצים” בדרום במודל ייחודי וכן, פיילוט “למידה חווייתית” בגיל הרך ופיתוח מקצועי לגננות, גננות מובילות ומפקחות הגיל הרך בדרום.

השנה הצטרפה ל”חגיגה” הדרומית בת הדודה הצעירה- התכנית “נתיבים”. בנתיבים מפתחים את המנהיגות הסביבתית-חברתית של צעירי החברה הבדואית בדרום: 42 מנהיגים צעירים לומדים כיום בתכנית ובשנה הבאה יצטרפו כ-40 נוספים.

אדוות ההשפעה של המרחב הדרומי גדלות ומתרחבות, זאת בזכות השותפים הרבים שחולמים אתנו ומגשימים ביחד את החלום במציאות החינוכית חברתית שלנו.

אנו מקווים שערכים ועקרונות פעולה של דיאלוג, אחריות הדדית בין פרט וקהילה, אקטיביזם והשתתפותיות יגיעו לכמה שיותר אנשי חינוך ולקידום חברה טובה יותר בנגב ובארץ.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות