גיליון 04
נובמבר 2017

שיתופי פעולה

השקה: פדרציית המו”פ החינוכי – שיתוף פעולה רב משתתפים

איינשטיין טען ש”אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות”. פדרציית המו״פ החינוכי שהושקה באוקטובר 2017 בהשתתפות ארגונים ישראלים רבים העוסקים במחקר ופיתוח בתחום החינוך מאפשרת להם לחבור יחדיו לקידום אקטיבי של יצירת חינוך שונה, טוב יותר.

מאת מירב זרביב

בסוף אוקטובר נערך מפגש העבודה הראשון של פדרציית גופי המו”פ הישראלית.

המפגש היה תוצר של פעילות חקר ארוכה שעיקרה ניסיון להבין מהו מו”פ חינוכי. אל המפגש הוזמנו כלל גופי המו”פ החינוכי המובילים בארץ, מאחר וברור היה שפעילות מסוג זה ראוי לה שתעשה בשיתוף פעולה עם כל הנוגעים בתחום.

אין ספק שנדרש שינוי מערכתי משמעותי, כדי להבטיח את הרלוונטיות של מערכת החינוך וחשוב להתבסס על עשייה קיימת ומקדמת של ארגוני המו”פ החינוכי בארץ

איינשטיין טען ש”אי־שפיות זה לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאות שונות”.

לנו היה ברור שאנו רוצים לפעול באופן שפוי במציאות המשתנה בקצב מואץ. מציאות המתאפיינת במגמות ואתגרים גלובליים המשפיעים ישירות ובעקיפין על מערכת החינוך בפרט ועל כולנו בכלל. אין ספק שנדרש שינוי מערכתי משמעותי, כדי להבטיח את הרלוונטיות של מערכת החינוך בסביבה התחרותית. וחשוב לא פחות, מבחינתנו, היה להתבסס על עשייה קיימת ראויה ומקדמת של ארגוני המו”פ החינוכי בארץ.  מעבר לכך, ברמה הארגונית, הגדרנו לעצמנו כי עלינו להוות ראש חץ בתהליך הטמעה מערכתי רחב היקף של פדגוגיה מוטת עתיד

מאחר וקיימים גופים רבים בתוך ומחוץ למשרד החינוך שעוסקים במו”פ, המטרה היא לחבור יחד וליצור “פדרציה” (מונח המתאר גוף המייצג שיתוף פעולה בין מספר חברות או איגודים), שבה כל אחד מהגופים המעורבים יפעל באופן אקטיבי על מנת לקדם את מה שלדעתו ניתן וחשוב, מתוך הנחה שאלו נושאים המטרידים את כולנו כאנשי מו”פ.

אנו שואפים לבנות ולבסס פדרציה שתפעל לאורך שנים, תכלול את נציגי גופי המו”פ החינוכי מתוך משרד החינוך ומחוצה לו ותפעל תוך אחריות משותפת ושיתופי פעולה

אנו שואפים לבנות ולבסס פדרציה שתפעל לאורך שנים, תכלול את נציגי גופי המו”פ החינוכי מתוך משרד החינוך ומחוצה לו ותפעל תוך אחריות משותפת ושיתופי פעולה בהתאם לרמה הנדרשת והרצויה לכל פעילות. אנו רוצים ליצור פלטפורמה לסיעור מוחין, שיתוף והחלפת דעות וידע, לשם מימוש חזון חינוכי משותף, כולל פדגוגיה מוטת עתיד.

בנוסף, יתאפשר ריכוז מאמץ מו”פ פדגוגי מערכתי לצד איגום משאבים ויכולות של הגופים החברים בו, כדי להבטיח ניצול מיטבי ויעיל של המכלול. כל זאת תוך שיתוף פעולה בשלוש רמות: הראשונה – שיתוף ידע  (Sharing); השנייה – חלוקת עבודה בין השותפים (Cooperation); והשלישית – צוותים ותוצרים משותפים (Collaboration). הנהנים העתידיים מתוצרי פעילות הפדרציה צפויים להיות: מוסדות חינוך, רשויות מקומיות, גופים וגורמים במשרד החינוך כולל אנשי הוראה; יזמים מכל המגזרים, גופים מסחריים, גופי מגזר שלישי, אקדמיה והציבור הרחב (תלמידים, הורים וקהילות).

אז התחלנו ללמוד את החומר… בנינו תהליך מוסדר ומורכב של יצירת קשר עם גופי המו”פ החינוכי בארץ, וניסינו לבחון האם קיימים גופים דומים במקומות אחרים בעולם – הן בתחום החינוך והן בתחומים אחרים; בחנו שיתופי פעולה במגוון היבטים ורמות ובכל המגזרים; שאלנו וחזרנו ושאלנו את שותפינו לדרך מהם הרצונות, השאיפות והחלומות שלהם; וביקשנו מהם להגדיר במה לדעתם חשוב שה”פדרציה” תעסוק. למדנו את החומרים, שיתפנו במסקנות את חברינו לדרך והכנו את המפגש.

ואכן, בתום עבודת הכנה מעמיקה הגענו למפגש המיוחל. המפגש היה פורה, ברוח טובה והניב תוצאות פרקטיות.
נקבעו קבוצות עבודה סביב נושאים שמטרידים את רוב אם לא את כל הנוכחים, החלו שיחות על כיווני פעולה ופתרונות לטווח הקצר והרחוק ונקבעה

 

תמונת העתיד הרצוי של הפדרציה לשנת 2023 , הכוללת:

  • פיתוח יכולת מובילות חינוכית לוקלית כמודל עולמי לשיתוף פעולה
  • רעיונות פורצי דרך הניתנים ליישום רחב
  • פיתוחים רבים יותר בעלות נמוכה ובתפוצה יוצרת השפעה רחבה
  • רגולציה מקלה ודינמית
  • שימוש בידע קיים בשטח וניסיון מצטבר של כל ארגון כולל של המשרד/האגף
  • הזדמנויות לתועלות שעדיין לא ידועות כהשלכות של העשייה שלנו…  

זאת ועוד, הגדרנו את המיקוד לשנה הקרובה:

  • יצירת ערך לכולם
  • יצירת מנגנון עובד – פורום שיעבוד בצורה שוטפת מיטבית ולאורך זמן
  • הפקת תוצרים משותפים בנושאים שהוגדרו כבעלי חשיבות גבוהה/ברי השפעה
  • יצירת תרבות ואקוסיסטם של שיתוף פעולה כולל התקשרויות יזומות

אז זו רק ההתחלה, עוד רבה הדרך… אין ספק, יהיו בפנינו עוד חסמים וקשיים לצד פריצות דרך ופתרונות; יהיו רגעים של תסכול אבל גם של תקווה וחדווה, אך אנו מאמינים שנעמוד כולנו כגוף אחד בהצלחה במשימה שהצבנו לעצמנו למען עתידנו ועתיד ילדינו.

לאתר פדרציית גופי המו”פ החינוכי – https://agafmopedu.wixsite.com/federation

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

4 + 3 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות