כן, חינוך אלטרנטיבי בבית ספר ציבורי!

בית הספר בית הכרם – נעים להכיר.

איך יוצרים חינוך אלטרנטיבי בבית ספר ציבורי? כיצד באמת משנים את האווירה ואת הדרך בה לומדים בבית הספר? את האופן בו הצוות מעורב בפיתוח המקצועי? כיצד הילדים הופכים למעורבים יותר ופעילים יותר במהלך יום הלימודים?

הצגנו את השאלות הללו למירב פאול מנהלת בית הספר היסודי בית הכרם.

ההתחלה

לפני 3 שנים נכנס דרור (בר-יוסף), המנחה שלנו לבית הספר כדי להטמיע למידה מבוססת פרוייקטים (PBL). רק בהמשך, לאחר שהתחלתי לקבל מיילים, הבנתי שאני בעצם שייכת לתכנית אמיצים.

בשנה ראשונה הפיתוח המקצועי של הצוות נשען בעיקר על דרור, ששילב השתלמות לצוות עם הדרכה. התחלנו עם מספר מורים שהביעו עניין, אבל תוך חודש חודשיים השמועה עברה מפה לאוזן ועוד ועוד מורים ביקשו להשתלב בימי ההדרכה. סיימנו את השנה כשכל המורים נמצאים בפנים ונהנים מהדרכה. אז גם הבנו, שאם אנחנו רוצים הוראה אחרת והערכה אחרת, עלינו להמשיך את ההדרכה אבל בפוקוס של חלופות בהערכה.

וואו – זה עובד

בשנה השלישית, איתרתי מורות שהיו נלהבות לעניין ה-PBL. הן התנדבו לשמש כצוות מוביל ודרור גיבש אותן  והקנה להן כלי הדרכה והנחייה. עבור הצוות המורות הללו הן סמכות וכוח מקצועי, המורות מתייעצות והן מעבירות מליאות לצוות בנושא למידה מבוססת פרויקטים והערכה חלופית.

 

מרתון אמיצים – לאמיצים בלבד

המהלך האחרון המשמעותי שעשינו היה השתתפות במרתון פיתוח של תכנית אמיצים, שהתקיים בחורף, ברעננה שם נחשפנו לדרך מהירה של גיוס מוחות חושבים ובעקבותיו אף התחלנו לפתח תעודה חלופית. השבוע נתבשרנו כי זכינו בשעות חשיבה על תעודה לשכבות אלף ובית. זאת הערכה מעצבת יותר מאשר הערכה מסכמת, תעודה שמחפשת הצלחות של הילד, מטרות להמשך (נקודות לחיזוק) ותוכן משמעותי יותר לילד ולמורה. זהו סוג של פיילוט שעבדנו עליו הרבה במרתונים של הצוות בבית הספר בשעות הערב. אנחנו ממשיכים להתכתב עדיין ולבשל את הרעיון.

מה הלאה?

בשנה הבאה אנו ממשיכים עם המכון לשנה רביעית – דבר שהוא יוצא דופן. נתבסס עוד יותר על כוחות פנים כדי להוביל את בית הספר למקומות הללו, מתוך מחשבה להטמיע עקרונות של למידה מבוססת פרויקטים בהוראה בכלל ולא בפרויקטים ספורים במשך השנה. בית הספר הוא יסודי מא’ עד ו’ וה-PBL פועל בכל השכבות.

בסוף השנה שעברה כל השכבות למדו סביב הנושא של ישראליות כשבית הספר הוא בית הכרם הישראלי. כל שכבה בחרה פן אחר של המושג ובסוף השנה היה ערב תוצרים.

השנה הערב הוא סביב הנושא המרכזי של משרד חינוך- נושא ירושלים. כל כיתה לקחה את הטקס או החג או המועד עליו היא אחראית במשך השנה כלפי בי”ס גם כסוג של PBL. למשל, ציון כ”ט בנובמבר לא נעשה דרך הקראת טקסטים, אלא באמצעות למידה לעומק כשהתוצר הסופי הוא טקס.

זוהי למידה משמעותית יותר מאשר שינון טקסט שהמורה שלפה מהאינטרנט. כבר בסוף השנה שעברה הוספנו בתעודה הרגילה דף PBL עם הסבר תאורטי להורים במה מדובר ודוגמאות לשני פרויקטים.

השנה בתוך כיתות א’ וב’ הנושא של PBL מוטמע בתוך התעודות החלופיות כחלק אינטגראלי ולתלמידי כיתות ג-ו עדיין דף נלווה ובו הסבר להורים ודוגמאות לפרויקטים. זהו עדיין פיילוט הפתוח למשוב להורים ולתלמידים על התעודות של השנה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות