תכנית אמיצים מרתון פיתוח –
Deep Dive שותפות והשתתפות

על מרתון אמיצים בו השתמשנו במודל ה-Deep Dive כדי ללמוד יחד וליצור מודלים חדשניים ורלוונטיים לחיי היום יום בביה”ס.

מאת אורית אייזן, שרון שמעוני לימור בסון

תכנית אמיצים היא תכנית המקדמת יצירה מקומית של חינוך אלטרנטיבי בחינוך הציבורי ברוח התרבות הדמוקרטית

נעים להכיר – תכנית אמיצים

תכנית אמיצים היא תכנית המקדמת יצירה מקומית של חינוך אלטרנטיבי בחינוך הציבורי ברוח התרבות הדמוקרטית. זוהי תכנית תלת – שנתית, המלווה באופן מערכתי ופדגוגי את בתי הספר, באמצעות מנחים בעלי ניסיון עשיר ובקיאות במודלים פעילים בארץ ובעולם. 

התכנית פועלת מעבר לממד הבית ספרי ויוצרת רשת של בתי ספר עמיתים המעשירים זה את זה בלמידה הדדית.

3,2,1  רוץ- מרתון אמיצים

במסגרת מעטפת התכנית החלטנו להיפגש למרתון פיתוח – ללמוד יחד וליצור מודלים חדשניים רלוונטיים לחיי היום יום בביה”ס

במסגרת מעטפת התכנית אשר מציעה מפגשי למידה, יצירה והשראה למנהלים וצוותים חינוכיים החלטנו להיפגש למרתון פיתוח – ללמוד יחד וליצור מודלים חדשניים רלוונטיים לחיי היום יום בביה”ס.

הבחירה במרתון פיתוח נבעה מהרצון לייצר מפגש ש :

* מזמן חוויה של שותפות ביצירת ידע וכלים. מפגש אשר מזמין צוותים ומנהלים בתכנית לשתף ולהשתתף ביצירה חדשה רלוונטית וברת קיימא העונה על צרכי השטח.
* מעצים – מבוסס על הידע הכוחות והניסיון של אנשי החינוך (ולא ממרצה/ בעל ידע חיצוני).
* מאפשר ליישם תרבות דמוקרטית הלכה למעשה.

 אז איך זה התחיל? ומה קורה אחרי?

1. יצאנו בקריאה לבתי הספר להיות שותפים ביצירה ופיתוח של מודלים הנותנים מענה לאתגרים וצרכים שהם כאנשי חינוך מזהים.
2. יצירת נושאי הפיתוח – מייל מקדים נשלח לכל בתי הספר עם שאלה אחת: “מה מעניין/ מעסיק אתכם והייתם רוצים לפתח?” אספנו אותם למשפחות ויצרנו 5 נושאי פיתוח.
3. הזמנה לקחת חלק – ביקשנו מכל משתתף להירשם לקבוצת פיתוח שמעניינת אותו.
4. יום המרתון עצמו – קצת במספרים:

שלבים

מומחים

משתתפים

שעות עבודה

מנהלות

מנחים אמיצים

מטריות לעידוד היצירתיות

הכלי שנבחר למרתון – Deep Dive מאפשר תהליך מובנה שיתופי, שיוויוני דיאלוגי ויצירתי, בו כל אחד יכול להביא את אזורי החוזק שלו לידי ביטוי.
זהו כלי המזמן ומאפשר רמה גבוהה של שותפות השתתפות וקיום תרבות דמוקרטית בפועל

 

המשך פיתוח – בימים אלו (כמה חודשים לאחר המרתון) , 2 בתי ספר שהמשיכו לעבוד ולפתח את המודל בבית הספר, יזכו למפגש ״אקסלרייטור״ – המשך פיתוח משותף עם מומחי המכון עד ליצירת מודל שלם מותאם לבית הספר.

הכלי שנבחר למרתון – Deep Dive מאפשר תהליך מובנה שיתופי, שיוויוני דיאלוגי ויצירתי, בו כל אחד יכול להביא את אזורי החוזק שלו לידי ביטוי. 

זהו כלי המזמן ומאפשר רמה גבוהה של שותפות השתתפות וקיום תרבות דמוקרטית בפועל.

תקציר שלבי המרתון ומודל ה-Deep Dive

מרתון הפיתוח תוכנן על פי מודל הDeep Dive, מודל אשר פותח בחברת Ideo – אחת מחברות העיצוב המובילות בעולם. הרעיון של Ideo מגיע מתוך התפיסה של design thinking-חשיבה עיצובית. זהו  מושג שמתייחס למתודולוגיה לפתרון יצירתי ויעיל של בעיות.

תהליך “הצלילה העמוקה” מובנה ומבוסס על 6 שלבים המבוצעים זה אחר זה. זהו תהליך שיטתי שמניב פתרונות יצירתיים ועמוקים.

כל קבוצת פיתוח עבדה לאורך היום עם מנחה שלנו אשר הוביל את הקבוצה לאורך שלבי היצירה.

 

00 היום שלפני – הסכם

במטרה “ליישר קו” המנחה הציג לקבוצה את הצורך, הפוטנציאל, המגבלות והעקרונות על פיהם יעבדו לאורך היום.

01 השלב הראשון – אנתרופולוגיה מעשית

שלב זה מוקדש למחקר. המטרה לצלול לשאלות על נושא הפיתוח, לשאול אנשים איך הם מרגישים לגבי הנושא, מה הם חושבים עליו. לאסוף מידע קונקרטי ולשתף את הקבוצה בנתונים. התובנות והנתונים מהמקורות השונים מתמזגים ביחד לתמונה עשירה של העולם בו יפעל הפתרון.

02 השלב השני – סיעור מוחות פרוע

כעת, כשעולם הבעיה (או האתגר, או ההזדמנות) מובן לנו, הגיע הזמן לחשוב על רעיונות לפתרונות מעניינים. בשלב זה הדגש הוא על יצירה של מרחב רעיונות גדול ככל האפשר. קירות מרחב העבודה מתחילים להתמלא ברעיונות מהרבה מאד כיוונים. הזמן מוקדש ליצירת הרעיונות, להסברתם והבהרתם לחברי הצוות האחרים. בשלב זה אסור לפסול רעיונות ״מוזרים״ – אולי דווקא אחד מהם יהיה הבסיס לפריצת דרך?

03 השלב השלישי – נתיבים מקבילים

הרעיונות מהשלב הקודם מתקבצים לנושאים. כעת, הצוות מתחלק לכמה קבוצות אשר מתבקשות כל אחת לפתח אב טיפוס לפתרון שלם על פי הנושאים שנוצרו. לדוגמא – צוות הפיתוח של “תעודה אחרת” התחלק לקבוצות. קבוצה אחת יצרה הצעה לתעודה השמה דגש על שיקוף תהליך הלמידה מיומנויות וערכים, קבוצה אחרת יצרה תעודה המדגישה ביטוי עצמי של התלמיד, והשלישית תעודה כתהליך של חגיגה. התוצרים של שלב זה הנם מספר אבות טיפוס חלופיים – פתרונות שונים לבעיה בה עוסק הצוות. בסוף שלב זה כל קבוצה מציגה את הפתרון שפיתחה.

04 השלב הרביעי – הנתיבים נפגשים

בשלב הקודם פותחו מספר פתרונות חלופיים, שנוצרו מתוך פרספקטיבות שונות והדגישו היבטים שונים של הבעיה. המטרה של “השלב הרביעי״ הנה ליצור פתרון אחד חזק, יישומי ואולי פורץ דרך, על בסיס הפתרונות החלופיים.
הקבוצה חושבת ומתדיינת מה הדברים החשובים והטובים בכל הצעה אשר רוצים לשלב באב טיפוס שלהם ויחד יוצרת הקבוצה אב טיפוס אחד לצורך הצגתו לבעלי העניין.

05 השלב החמישי – הצגת התוצר

במרתון שלנו, הוזמנו לשלב זה שלושה מומחים:

* יותם טרון, מנכ”ל המכון לחינוך דמוקרטי.
* יערה פירון,  מנהלת פדגוגית של הקרן ליוזמות חינוכיות.
* ריבי בן ארצי, מנהלת יחידת פדגוגיה מוטת עתיד באגף המו”פ של משרד החינוך.

כל קבוצה הציגה את האב-טיפוס שלה בפני המשתתפים האחרים ובפני המומחים וקיבלה מכולם משוב לשימור ולשיפור, בו יכולה להיעזר במידה ותרצה להמשיך ולפתח את הנושא בבית הספר.

לסיכום, אם חוזרים לעקרונות אותם רצינו לממש במרתון הזה, נראה שהצלחנו:

הרחבה בנושא צלילה עמוקה (Deep Dive)

דיאלוג – המרתון היווה הזדמנות מופלאה למפגש עם אנשי חינוך מבתי ספר שונים- ציבוריים, דמוקרטים, חילונים, דתיים, מהצפון ומהדרום מהחברה הערבית ומהחברה היהודית, אשר כולם, לאורך יום שלם , דיברו, הקשיבו, שיתפו, יצרו, הכירו. אולי זה סוד הקסם.
נשארים בפוקוס – מהלך הפיתוח של “צלילה עמוקה” מאפשר ומחייב את המשתתפים לעבוד במיקוד ודיוק על הנושא שלמו התכנסו עד כדי יציאה בסוף יום המרתון עם אב- טיפוס אותו אפשר לקחת יום אחרי לבתי הספר.
חגיגה של רעיונות פרועים- במרתון הייתה חגיגה של יצירתיות, של יציאה מהקופסה, של רצון לשנות, לעשות אחרת. זה מה שאפשר לקבוצות ללא פחד, קיבעונות ואופטימיות להגיע לכדי תוצרים מוצלחים.
באנו להנות- תשמעו, היה כזה כיף. גם לנו .

סרטון המעביר קצת ממה שחווינו באותו היום

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

5 + 4 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות