התמודדות עם מעבר לתפיסות השתתפותיות בקרב אנשים וארגונים

מה הבנו ב-DemocratEx על העזרה שה-Ego צריך כדי לוותר ל-Eco?

מאת בן ונגר, שני מרצ’בסקי ודרור נוי

הדמוקרטקס הוא מסע משותף לקידום המנהיגות ההשתתפותיות בישראל. הייעוד שלנו הוא  להרחיב את השימוש במנהיגות השתתפותית ולסייע לארגונים וקהילות להפוך להיות שדות של מנהיגות השתתפותית.

הדמוקרטקס הוא מסע משותף לקידום המנהיגות ההשתתפותיות בישראל. הייעוד שלנו הוא להרחיב את השימוש במנהיגות השתתפותית ולסייע לארגונים וקהילות להפוך להיות שדות של מנהיגות השתתפותית

יצאנו לדרך לפני כשנתיים, כמיזם חדש במכון לחינוך דמוקרטי, מתוך תשוקה משותפת להשתנות ולשנות את הדרך בה אנחנו לומדים, יוצרים, עושים, מתארגנים, מקבלים החלטות ומשתפים פעולה כאנשים בוגרים עם תחושת אחריות ושליחות.

אנחנו מחפשים פתרונות שיעזרו לנו להוציא את המיטב מארגונים, התארגנויות וקהילות. אנו מאמינים שלאור השינוי העמוק במציאות והבנתה לעומק כמציאות מורכבת, נדרשות דרכים חדשות ושונות לעשות דברים. במסגרת המיזם אנו מביאים ידע מהארץ ומהעולם בפדגוגיה פרוגרסיבית, הנחיה בגישות מתקדמות ומודלים ארגוניים ומתרגמים אותו לכלי עבודה.

אנו מתנסים בכלים אלו קודם כל על עצמנו ורק אחר-כך מציעים אותם גם ללקוחות שלנו. הגישה שלנו היא ליישם כל-העת הלכה למעשה את מה שאנחנו מלמדים.

המיזם מציע פעילות בשלושה אופנים:

1. Experience - הטמעה של מתודולוגיות השתתפותיות בארגונים
  • הטמעת תהליכים שיתופיים לתכנון אסטרטגי, פיתוח מקצועי, פיתוח מנהלים ותהליכי מחקר ופיתוח.
  • ליווי תהליך שינוי לארגוני Teal– ארגונים השתתפותיים המאפשרים ניהול עצמי, רב- ממדיות של העובדים וייעוד בהתהוות מתמדת.
2. Excitement - כנסי למידה ארגוניים מעוררי השראה
  • עבודה בקבוצה גדולה ללמידה, קולבורציה ויצירה משותפת.
  • יצירת התנסויות בארגונים וקהילות בתהליכים השתתפותיים.
3. Experts - הכשרת מומחים לעיצוב תהליכים השתתפותיים
  • הבאת “חמצן”- השראה וידע מהעולם על מתודולוגיות ותפיסות של מנהיגות השתתפותית. סמינרים לאנשי מקצוע ללמידה והתחברות סביב התנסות ותוכן.

  • לימוד והכשרה למודל “עיצוב תהליכים השתתפותיים” המאפשר לעצב תהליכים השתתפותיים לפי צורך בשימוש בסל מתודולוגי רחב ועשיר.

לאחר שנתיים של פעילות אנו מנצלים את ההזדמנות לעצור, להתבונן ולאסוף את התובנות שלנו ממפגש עם אנשים וארגונים שונים במתודולוגיות ובכלים שאנחנו מציעים.

עיקר התובנות שלנו מגיע לאחר שחווינו את הקושי של תפיסות ה-Ego הרווחות לשחרר לטובת תפיסות ה-Eco. חלק ניכר מהקשיים, להבנתנו, נובע כתוצאה ממפגש עם תפיסת עולם חדשה, מיומנויות חדשות שהמשתתפים מתבקשים להתנסות בהם ודרישה לאימוץ הרגלי פעולה במבנים ארגוניים חדשים.

האתגרים המרכזיים שאנו מזהים הם הקשבה, שחרור שליטה והתמודדות עם אי-וודאות

האתגרים המרכזיים שאנו מזהים הם:

  • הקשבה – הפעולה הפשוטה של הקשבה בעולם רווי גירויים הפכה לאתגר. תהליכים השתתפותיים הם תהליכים שדורשים משמעת והקשבה למציאות מתהווה עם מגוון אנשים ודעות.
  • שחרור שליטה – הצורך בשליטה וודאות מאפיל הרבה פעמים על שיקול הדעת של מנהלים ובכלל. כתוצאה מכך מבוזבזים כוחות יצירה אדירים. הדרג הבכיר ביותר בתהליך השתתפותי צריך להחליט שהוא יוצר מרחב השתתפותי ובכך משלם על השליטה שלו בתהליך.
  • התמודדות עם אי ודאות – ההרגל לשים מטרה ולנוע אליה גורם לפספס הרבה דברים בדרך והוא פחות מתאים למציאות במורכבות גבוהה, אבל יש עדיין כמיהה גדולה לוודאות שהוא מייצר.

אז מה אנחנו מציעים למול כל האתגרים הללו?

מהניסיון שלנו גיבשנו מספר תובנות על דרכי התמודדות עם הקשיים של ה-Ego לוותר ל-Eco:

  • הנכחה של התפיסות הקיימות– בין אם זו תפיסת עולם בינארית, תפיסת עולם של יחסי כוחות, תפיסה של תהליכים ליניאריים או תפיסת העולם במבנים היררכיים. אנחנו מציעים לתת לתפיסות הללו שם, נוקיר אותן כי הן נתנו בעבר מענה לבעיות רבות, אך יחד עם זאת, כדאי מאוד להבין את המחירים שאנחנו משלמים עליהם כיום. המחירים הללו הרבה פעמים סמויים מן העין ויש לתת עליהם את הדעת.
  • התנסות משחקית בתפיסות חדשות- אימוץ הרגלי חשיבה ופעולה חדשים הוא תהליך קשה מאוד ובוודאי שלאנשים מבוגרים. אנחנו מציעים לעשות זאת בפעמים הראשונות בצורה משחקית. כן, גם מבוגרים משחקים וככל שנרבה לעשות זאת נוכל לשפר את הסיכויים לאימוץ של תפיסות חדשות. הסיבה לכך היא פשוטה, כשאנחנו משחקים אנחנו חוזרים שוב אל המרחב הפוטנציאלי שחווינו בילדותנו, החשיבה שלנו ספונטנית ויצירתית לעומת דפוסי החשיבה הרגילים,  בנוסף משחק הוא מרחב של התנסות בו ניתן לטעות. והכי חשוב – זה פשוט כיף לשחק!
  • עידוד להתנסות בתפיסות החדשות בחיי היום-יום– אחרי ששיחקנו והרשינו לעצמנו להתנסות בתפיסות החדשות חשוב להעביר את התובנות מההתנסות לחיי היום-יום. ראשית באמצעות בחינה של תופעות ואתגרים בחיי היום-יום שלנו. אחר-כך כדאי לבחון עם המשתתפים את ההזדמנויות והתנאים בהם יוכלו ליישם קבלת החלטות ושיתוף פעולה בהתאם לתפיסות החדשות ולעודד אותם לכך. אחת הדרכים הטובות שמצאנו לכך היא יצירת קהילת לומדים בה קיימת תהודה המעודדת אנשים שהתנסו בתפיסות החדשות להמשיך ולהתנסות, וכך גם כאלה שמתכוונים לעשות זאת בפעם הראשונה.
  • הבנה של החופש הקיים בסביבה שלנו– אז אימצנו תובנה נפלאה, מלאת תועלת והתחלנו ליישם אותה בארגון או בקהילה שלנו וניכוינו בתגובות סקפטיות, ציניות ואי מוכנות של אנשים נוספים להשתתף בניסיון החדש. רובנו מכירים את החוויה הזאת. דקה לפני שאנחנו ניגשים להתנסות בתפיסות החדשות הללו בחיי היום-יום אנחנו ממליצים לנסות ולהבין את דרגות החופש שלנו ושל הסביבה הארגונית בה אנחנו מנסים לפעול וכמובן לבחור בהתאם את דרך הפעולה שמתכתבת עם המציאות המורכבת.
  • הכרה והתמודדות עם הקושי שטמון בוויתור על ה-Ego לטובת ה-Eco -אנחנו מוותרים בדרך על הרבה דברים שהורגלנו אליהם- כוח, שליטה, חשיבה בינרית ועוד. לצד העידוד בהתנסות בתפיסות העולם החדשות חשוב להכיר בקושי שקיים בוויתור על התפיסות הישנות. דפוסי החשיבה והפעולה שלנו התעצבו במרוצת השנים וקשה מאוד לוותר עליהם. חשוב לדעתנו להתאמץ ולעזור למשתתפים לחפש את מקורות ההשראה והמניעים האישיים והמשותפים עם אנשים אחרים להתמודדות עם הקושי. אנו מבינים שההכרה בקושי הזה מעודדת הקשבה של המשתתפים לעצמם ומתוך הזדהות גם לסובבים אותם משום שהקושי הרבה פעמים מתגלה כמשותף.
  • חגיגה של הצלחות– כדי לעמוד בקצב של העולם המורכב והמשתנה אנחנו הרבה פעמים פוסחים על החגיגה החשובה של הצלחות. אנחנו לפעמים לא שמים לב למה שכבר הצלחנו להשיג בתהליכי הלמידה והשינוי שאנחנו מייחלים לעצמנו ולפעמים, אנחנו ממשיכים ומנסים להתמודד עם קשיים ואתגרים מבלי שאנחנו מוקירים את הדברים הטובים שכבר קיימים. לטובת החגיגה, הבנו שחשוב להקצות זמן ואנשים שיובילו אותה ויסבו את תשומת הלב לדברים נפלאים שהתגלו בדרך.

התובנות שלנו, הן לא תוצאה של מחקר מדויק, אלא נובעות מהניסיון שלנו בשנתיים האחרונות והמפגש עם האנשים השונים שבאו לחוות וללמוד יחד איתנו. יכול מאוד להיות שאנשים שונים ימצאו קשיים ודרכי התמודדות נוספים. אנחנו מברכים על-כך משום שהמציאות מגוונת ומשתנה כל הזמן לנגד עינינו וזה רק ישקף אותה. לכן, אנחנו שואלים גם אותך- מה עוזר לך לוותר על ה-Ego לטובת ה-Eco?

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

4 + 9 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות