כנס חלוץ התשיעי
מה זה משנה?

תהליך שינוי התעודה בבית חינוך אופק

איך יוצרים תהליך למידה היוצא מנקודת הנחה שהאדם הינו בעל איכויות ויכולות שונות ומגוונות?

גל רגב | בי”ס אופק

לפני כשנתיים, הקמנו באופק את צוות הערכה. צוות זה נוצר בדיוק בשל הרצון לחדש, צורך להיות רלוונטי, אי-נחת סביב נושא ההערכה באופק.
התחלנו לשמוע משפטים כמו “התכניות החדשות בחטיבת הביניים מאופיינות בלמידה אחרת, ומן הראוי שגם ההערכה בהן תהיה אחרת”, אבל גם משפטים כמו “אין לי מספיק אירועי הערכה” או “אני לא בטוח לגבי ציון על התפקוד הלימודי”. זאת אומרת, אי-נחת סביב הערכה הורגשה לא רק בתכניות החדשות.

תעודה ישנה

התחלנו לשאול את עצמנו שאלות, כמו למשל:

  • למה בכלל להעריך?
  • מהי החשיבות של הציון?
  • איך מעריכים היום באופק?
  • מה מעריכים היום באופק?
  • מי מעריך?
  • איך נראית הערכה רלוונטית למאה ה-21?

תהליך הלמידה באופק יוצא מנקודת הנחה שהאדם הינו בעל איכויות ויכולות שונות ומגוונות.

התעודה תאפשר הסתכלות שלמה על כל אלה, ותיעשה בשקיפות ובשותפות של החניכים.

– השותפות של החניכים מתבטאת בדיאלוג וברפלקציה.

– הימ”ה היא אמצעי בתהליך, ונובעת מתוך התמקדות בתכנית לימודים במקצוע מסוים.

תעודה חדשה

מה חשוב לומר על התכנית/היוזמה/הפרוייקט שקורה בשטח?

(מה זה בעצם משנה? מה חייבים להביא בחשבון בתהליך כזה, או כל דבר חשוב אחר להבנת הפרוייקט/תהליך).

לאורך כל התהליך, צוות הערכה משתף את ועדת הוראה, את רכזי המקצוע ואת הצוות המוביל בסוגיות השונות העולות וצצות בדרך, ויש לא מעט כאלו.

ברור לנו שהערכה אחרת מחייבת שינוי עמוק ומהותי יותר מאשר שינוי של תעודה. התעודה, בסופו של דבר, היא מסמך רשמי המבטא תהליך ארוך ומורכב.

הנושאים האלה מעסיקים אותנו בשנה וחצי שחלפו, ושעות רבות העברנו בדיונים סביבם, מנסים לקחת בחשבון את כל ההיבטים ולהתייחס למכלול הדבריםככל הניתן.

במחצית הזאת הגיחה לעולם התעודה החדשה של בית חינוך אופק, יש עוד דרך , בהטמעת התהליך החינוכי שעומד מאחורי הערכה, אבל יצאנו לדרך משותפת שכוללת את כל מורי אופק.

 למידה נוסף – גל רגב חלוץ galregev14@gmail.com

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

1 + 15 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות