בוגרים נותנים בראש

למסלול “החממה” ליזמות חברתית חינוכית בסמינר הקיבוצים ולמסלול “שבילים” במכללת קיי, מסורת ארוכה של בוגרים איכותיים המשתלבים במערכת החינוך מתוך תפיסות חינוכיות מתקדמות ועם אג’נדה יזמית. יצאנו לבדוק לאן הם “התגלגלו”, בואו להכיר את אנשי החברה והחינוך הדור הבא:

״העיסוק בחינוך תוך כדי לימודים הפך אותי לאיש חינוך עם תפיסה חברתית״

שיחה עם רם שפע, יו”ר התאחדות הסטודנטים הארצית ובוגר ״החממה ליזמות חברתית חינוכית

רם, מה הקשר בין הלימודים בחממה לבין עשייתך היום?
הגעתי ל״חממה״ בגלל האפשרות שהמסלול נתן להמשיך לעסוק בעשייה חינוכית וחברתית במקביל ללימודים. בתפקידי הנוכחי אני מנסה לעודד מסלולים המאפשרים עבודה במקביל גם בתואר ראשון.
מה הרשים אותך במיוחד בלימודיך?
התרשמתי מאוד מהאפשרות שניתנה לנו להשפיע על המסלול דרך פורום הסטודנטים, מההקשבה ותחושת השייכות. ההתעסקות התמידית באיך לשפר ולהשתפר וההקשבה לסטודנט, לא קונבנציונלי.
מה אתה לוקח אתך מהלימודים?
המשך העיסוק בחינוך יחד עם המפגשים ב״חממה״ אפשרו לי להבין את הקשר בין הלימודים לעבודה בשטח, זה הפך אותי לאיש חינוך עם תפיסה חברתית רחבה יותר.
משהו לסיום?ֿ
בלימודים חווינו תהליך של הערכה חלופית בקורס של מחשבת החינוך הדמוקרטי. זה משפיע על העשייה שלי. אנו מנסים כיום לקדם את השילוב של הערכה חלופית דרך ההתאחדות. לאפשר לסטודנטים להשפיע על ההערכה של הלמידה ועל התוכן האקדמי.

ynet

Ynet כתבה

״לקחנו רעיונות משבילים ובנינו כפר דיאלוגי, דמוקרטי עם מעורבות חניכים״

שיחה עם תמר קדם סימן טוב, מנהלת כפר נוער למצוינות באמנות ומוזיקה “ביכורים” במועצה אזורית אשכול וסטודנטית במסלול ״שבילים״

תמר, ספרי לנו על פנימיית ביכורים״
בפנימייה אנחנו יוצרים שוויון הזדמנויות ומאפשרים לנוער עם מעט מאוד רקע מוזיקלי אמנותי וקשיים לימודיים להצטיין בתחומים הללו. בעלי רצון ופוטנציאל בסיסי מקבלים הזדמנות בעזרת צוות טיפולי חינוכי לשבור את תקרת הזכוכית.
מה אתם עושים שם?
הנערים מגיעים ב-ט’ או י’ והשאיפה שלנו היא בתוך מספר שנים להגיע לרמה בינלאומית. התלמידים מקבלים קרדיטציה לבי”ס רימון במוזיקה. הניסוי כבר מוכיח את עצמו – הם עוברים בחינות בגרות וגאים בעצמם ובהישגיהם. היום הפנימייה מוכרת ע”י אגף ניסויים של משרד החינוך.
מה לקחת אתך משבילים?
תהליך הקמת בית הספר והפנימייה, לוותה כולה ע״י ״שבילים״. עסקתי בשאלות כגון מהו חינוך, לקחנו רעיונות מ״שבילים״ ויצרנו מעגלי שיח כמו ב״חממה״. בנינו מקום דיאלוגי, דמוקרטי  עם מעורבות חניכים. ״שבילים״ דומה לכפר שלי, בראשוניות שלו ובחלוציותו.
משהו לסיום?
המפגש ב״שבילים״ עם סטודנטים שעובדים כאנשי חינוך, הדיאלוג והמפגש עם המרצים נתן לי השראה ויכולת להגדיר מה אני רוצה. השילוב עם העבודה אפשר לי לעשות דברים גדולים עם השפעה גדולה של הלמידה עליהם. ״שבילים״ מלווים אותי מרגע ההקמה של הפנימייה ועד עכשיו.

bucurim

כתבה בערוץ 20

״למידה משותפת, אקטיביזם ועשייה הם אש שהמכון הבעירה בי״

שיחה עם ליאור גוסטמן, מקימת ההאב הסביבתי חברתי בגן הבוטני בירושלים ובוגרת ה״חממה״

ליאור, ספרי לנו על ההאב
ההאב מתכלל 70 ארגונים וסוכני שינוי. ממעצבים סביבתיים דרך חקלאים עירוניים, מתכננים אורבניים, סטרטאפים של אגרוטק וקלינטק ועד יזמים חברתיים. זהו מרחב למפגש בין תחומים המקדם קיימות עירונית.
באיזה תחומים הוא עוסק?
הוא עוסק בפתרונות ליצירת קיימות עירונית- ערים חכמות, אנרגיה מתחדשת, תחבורה חכמה, צדק חברתי, בריאות ומזון ושיתופי פעולה בין תחומיים. ההאב גם בודק איך גן בוטני רלוונטי לכל אלה.
כיצד אתם עושים זאת?
אנחנו עושים אירועים עם תוכן ומציעים רשת של שעות ייעוץ ומחקרים משותפים. למשל, סטרטאפ של אגירת מי גשם, דבוראים עירוניים ועוד. אנחנו ממפים את כל היזמויות הפועלות בעיר עושים תלכידים ביניהם ובין הרשויות השונות.
מה היקף הפעילות שלכם?
ההאב מפעיל 20 תכניות סביבתיות קהילתיות, הכשרה תעסוקתית, גינון טיפולי לאוכלוסיות מוגבלות, הלומי קרב, נוער מנהיגותי, הכשרת נוער בסיכון במזרח ירושלים כגננים ועוד.
ואיך כל זה קשור ללימודים ב״חממה״?
לא יכולתי לבקש תואר ראשון טוב יותר. המסלול הסביבתי חשף אותי לקשר בין חברה לסביבה והוביל אותי לעיסוקי הנוכחי. המכון הראה לי את הגישה המערכתית והאינטרדיסצפלינרית הקושרת הכל בכל, פתח לי אופקים ולימד אותי חשיבה ביקורתית. בהשראת ה״חממה״ והמרצים המשכתי לתואר שני באנגליה בכלכלה בת קיימא.
משהו לסיום?
הייתה לי הזכות להיות בחממה האגדית – “חממת חברותא”. זאת קבוצה משמעותית בחיי, יחד יזמנו, חלמנו, הקמנו פרויקטים ולמדנו מה אנו מסוגלים. הסטודנטים במסלול הם הטובים ביותר בארץ וזה נטוורק שמלווה אותי עד היום. למידה משותפת, אקטיביזם ועשייה הם אש שהמכון הבעירה בי.

hub

סרטון תדמית

israel21_logo

Israel 21c כתבה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות