גיליון 01
דצמבר 2016

תרבות
דמוקרטית

מגזין המכון לחינוך דמוקרטי

כיצד מנהלים משאבי אנוש ברוח התרבות הדמוקרטית?

יש הבדל בין ניהול משאבי אנוש רגיל לכזה המבוסס על תרבות דמוקרטית – והוא דרמטי.

שיתפו בתפיסת עולמן צוות משאבי אנוש במכון לחינוך דמוקרטי- תמר זילברשטיין, איילה לאוקס, גל-יה אופנברגר ונועה לבנה

ראיינה: יפעת אידלמן

מה ההגדרה שלכן לתרבות דמוקרטית?

תרבות דמוקרטית היא קיום מערכות יחסים, הוויה וחוויה של דיאלוג מעצים בין שווים, התבוננות על האדם כשלם, שקיפות ושוותפות בניהול החיים הארגוניים.

בשנים האחרונות הובלתן תהליך פיתוח של  תחום משאבי האנוש במכון. ספרו עליו ואיך הוא מקדם תרבות דמוקרטית ארגונית. 

בכל עשייה של משאבי אנוש, בכל אחד מהתחומים שלו,  אנו משתדלות לשאול את עצמנו איך התרבות הדמוקרטית ואיך הייחוד שלנו כמקום עבודה בא לידי ביטוי. השאלות שמובילות את העשייה שלנו הן: איך אנחנו מנהלות בדיאלוג כל סוגיה? איך אנחנו עובדות עם המנהלים והעובדים בגובה העיניים?  איך אנחנו רואות כל עובד בכאן ועכשיו וגם בהתפתחות הקריירה שלו במכון?

פיתוח מקצועי, פיתוח קריירה, גיוס, קבלת החלטות, מינוי מנהלים בכלל ומנכ״לים בפרט, הערכה, טיפול בפרט, הדרכה ואף פרידה…הכל ברוח התרבות הדמוקרטית

אנו מתבוננות ומכירות את אזורי החוזק של העובדים וגם את אזורי הצמיחה האישיים שלהם, ומתוכן מסייעות בניהול קריירה תואם שמקדם את העובדים ומאפשר להם ליזום ולצמוח בתוך הפרוייקטים השונים ואף לפתח ולהוביל יוזמות משלהם.

בתחום  ההכשרות המקצועיות אנו פועלות מתוך ראייה ארגונית מערכתית, ועסוקות בשאלה -ואיך אנחנו מכשירים עובדים בצורה חדשנית ומחוברת לחברה?

בנוסף יצרנו מנגנונים שמאפשרים לעובדים  להיות שותפים לתהליכי קבלת החלטות, להביע במהלכם את דעתם ולהשפיע על הארגון. למשל –  תהליכי מינוי מנכ”לים ומנהלים הם תהליכים דמוקרטים ששותפים להם עובדים.

חשוב לנו להוביל תהליכים פנים ארגוניים מורכבים מתוך שקיפות, פתיחות, אמון ואמונה באדם וביכולתו להתפתח וללמוד. את כל העקרונות האלו אנו מטמיעות  בתהליכי גיוס ומיון של מועמדים, בשיבוץ עובדים למקומות של תשוקה וחוזקה, בתהליכי הערכה של עובדים, בטיפול בפרט, בהדרכת העובדים וגם בסיום ופרידה מעובדים.

מה מוביל אתכן בעשייה היום יומית?

מובילה אותנו אמונה ואמון גדול בעובדים בארגון. אנחנו מאמינות שתרבות עבודה כזו יוצרת חווית עבודה ייחודית, מעלה את המוטיבציה וממקסמת יכולות של עובדים.

מה הצלחתן לשנות?

אנו מקבלות פידבק חזק ממועמדים שנמצאים בתוך תהליכי המיון והגיוס שלנו שהם חווים חוויה אחרת ושונה מכל מה שחווה בעבר ושזו חוויה טובה ומקצועית נעימה ומאפשרת, אנחנו משקיעות הרבה זמן בחשיבה על שיבוצי עובדים, בהקשבה רבה לכל אחד ואחת מהעובדים/ת תוך ניסיון לתת לו ביטוי ואפשרות למצוא את המקום המתאים לו במכון ואשר מקדם את המשימה בצורה הטובה ביותר, אנחנו משתדלות לקדם תרבות דמוקרטית בתהליכי קבלת החלטות משותפים.

איזה מהלך רציתן להוביל ואתן מרגישות שעדיין לא הצלחתן?

אנחנו משקיעות מאמץ בהפיכת הארגון לארגון מגוון שבו יש ביטוי ונוכחות לגוונים שונים מהחברה הישראלית. אנחנו בצעדים קטנים שם, קטנים מדי, נתקלות בהרבה מחסומים וקשיים אבל חדורות אמונה שנצליח בתהליך ארוך לעשות זאת.

מה חוסם או מקשה על תרבות דמוקרטית בתוך ארגון?

תרבות דמוקרטית דורשת סבלנות, זמן, הקשבה, פתיחות, שחרור שליטה, יציאה למסעות, מוכנות ללמוד ולנוע, מוכנות לטעות וללמוד, לטעות וללמוד.

 

 

מה העדות הכי מובהקת לתרבות דמוקרטית במכון מהזווית של משאבי אנוש?

כל הזמן מתקיים שיח, דיאלוג והקשבה.

איך לדעתכן נראית תרבות דמוקרטית במיטבה בתוך ארגון? לאן הייתן רוצות להגיע?

היינו רוצות להצליח לפתח מודל של ניהול קריירה של עובדים, היינו רוצות להפיץ בארץ ובעולם משאבי אנוש שפועלים על פי עקרונות של תרבות דמוקרטית.

תוכלו לתת דוגמה לכלי שפיתחתן עבור המכון?

בשנים האחרונות עסקנו בעבודה אינטנסיבית בבניית משובי העובדים שהנם חלק מתהליך הערכת עובדים והפיתוח המקצועי שלהם. פותחו משובים המותאמים לכל פרופסיה בנפרד במכון: אקדמיה, בתי ספר, הערכה, משרד, השתלמויות. אנחנו חושבות שהכלי הזה צריך לשמש את המנהלים והעובדים לאורך כל השנה בתהליך הפיתוח המקצועי שלהם  מתחילת השנה ועוד סופה. בנוסף, מעקב על התפתחות העובד/ת לאורך מספר שנים. המשוב כולל את כל מרכיבי הפרופסיה של עובדי המכון ויכול לסמן כיוון אליו הולכים ודרכו מתפתחים.

תוכלו לתת דוגמה לכלי שפיתחתן עבור הלקחות שלנו?

לפעמים הכלים מפותחים יחד עם הלקוחות ואז אנו מאמצים לתוך העבודה במכון ולעיתים כלים שפיתחנו עבור ההתנהלות שלנו במכון כארגון משמשים את הלקוחות שלנו. דוגמה לכך ניתן לראות בתוכנית חלוץ חינוכי. התוכנית מאתרת ומכשירה אנשי חינוך איכותיים לניהול ותפקידי מנהיגות בבתי ספר בפריפריה החברתית גאוגרפית בישראל. וכשמה כן היא. גם בתוך המכון משמשת הרבה פעמים כחלוץ בתוך המחנה.  לדוגמא מבנה אשכולות, שפותח בחלוץ ללמידה הדדית בין בתי הספר בתכנית יובא למכון כדרך למידה הדדית בין מגוון התחומים והתוכניות הקיימות במכון.

דוגמא לתהליך הפוך שהתחיל במכון ועבר לשטח אפשר לראות בתהליכי מיון  וקליטה של מורים חדשים באופן דיאלוגי. מצורף כאן דף הכוונה לצפיה בשיעור נסיון שמדגים את התפיסה של התרבות הדמוקרטית דרך הזמנה להתבוננות ושיח המאפשרים הכרות עם האישיות של המורה ועם דרכי עבודתו.

קישור לשאלון

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

5 + 1 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות