איך משנים ומעצבים מדיניות ברמה הארצית?
הדוגמא של הגיל הרך הוכיחה כי ניתן להניע שינוי עמוק ומהותי.
רפורמת ה"סייעת השנייה" ואיתה הכשרת דרג ביניים ניהולי, יצרו הזדמנות לשינוי רעיוני ומהותי במערכת החינוך לגיל הרך בישראל.
במאי 2016, הונחו על שולחנה של מנהלת אגף חינוך קדם יסודי במשרד החינוך מסקנות והמלצות ליישום תהליך שינוי מדיניות במערכת הגיל הרך. ההצעות סיכמו תהליך של עבודה משותפת בין האגף הקדם יסודי במשרד החינוך לבין המכון לחינוך דמוקרטי שהוביל שינוי יוצא דופן במערכת הציבורית בו לקחו חלק כלל מפקחות הגיל הרך, נציגי אקדמיה, נציגי הרשויות וצוותים חינוכיים. השתתפות רחבת היקף של שותפים ובעלי עניין מהמערכת הציבורית, אמון גבוה שניתן למשתפים בתהליך ומגוון דרכי ההערכה, הם מאפיינים שהופיעו בתהליך העבודה והעידו על שינוי מהותי שהתרחש.
מערכת הגיל הרך החלה לנוע לעבר מדיניות המחזקת את הכוחות הפנימיים, מחזקת את יחסי האמון ומקדמת מאפיינים סוציאל דמוקרטיים.
התרשים מתאר את השלבים השונים בתהליך