גיליון 01
דצמבר 2016

תרבות
דמוקרטית

מגזין המכון לחינוך דמוקרטי

ההשקעה בגיל הרך היא למעשה השקעה בחברת העתיד. נעים להכיר: תחום הגיל הרך

ההשקעה בגיל הרך היא למעשה השקעה בחברת העתיד

מאת נועה שפי

בשנים האחרונות גדלה ההבנה כי ההשקעה בגיל הרך היא למעשה השקעה בחברת העתיד.

כיום, אנו מכירים יותר ויותר בחשיבות של תקופת הגיל הרך להתפתחות האינדוידואל, פיתוח הערכים החברתיים והמודעות לסביבה, ובהשפעתה של תקופת הילדות על מי שנהיה כאנשים בוגרים.  

כחלק מחשיבה זו, תחום הגיל הרך במכון לחינוך דמוקרטי מפתח ומטמיע מודלים ייחודיים המבקשים לקיים תרבות דמוקרטית מעשית במרחבי גן הילדים. תרבות שתהווה תשתית חברתית הנותנת ביטוי למגוון היכולות האנושיות, חיבור בין דרכי חשיבה שונות וקידום יחסי גומלין בין היחיד לחברה. כל זאת, תוך הבנה כי העתיד אליו יגדלו הילדות והילדים של היום ידרוש מהן ידע, כלים ומיומנויות להתמודדות וצמיחה עם תהליכים שונים שאינם ידועים או מוכרים לנו בהכרח.  

הנה כמה מהפרויקטים בהם שותף צוות תחום הגיל הרך הפועלים על פי עקרונות התרבות הדמוקרטית:

 

 

 

מרחב גן המקיים למידה, סקרנות, יחסים של כבוד ואמון, ביטוי עצמי והזדמנויות להתמודדות.

יישום תפיסות חינוכיות מתואמות למאה ה 21 

ליווי צוותים חינוכיים בגני הילדים לשינוי של סביבת הגן (פיזית ונושאית) והתאמתו למאפייני הזמן. תהליכי עבודה אלו מתרחשים בסביבת הגן, במפגשים קבועים ואישיים עם הגננות והסייעות (במידה ומתאפשר) בהם נבנות מחדש תפיסת עולמה החינוכית  של הגננת, מטרותיה ודרכי העבודה להשגתן. כל זאת, בכדי לאפשר מרחב גן המקיים למידה, סקרנות, יחסים של כבוד ואמון, ביטוי עצמי והזדמנויות להתמודדות. מגוון דרכי הביטוי יצרו מגוון של מודלי עבודה ברחבי הארץ. ערים לדוגמא בהם מתקיימים תהליכים כאלו – כלל הגנים בעיר רמת גן העובדים במסגרת מודל ייחודי “הגן הזה הוא אני”. שני אשכולות גנים בחולון המתבססים על תהליכי PBL, …

 

 

 

מסע לחשיבה פורצת דרך בגיל הרך המבקש להעניק תקווה לעתיד על ידי טיפוח המיומנויות הטבעיות של הדור הצעיר

תהליכי פיתוח

מיזם משותף עם דב פרוהמן (מנכ”ל אינטל ישראל לשעבר) שהינו מסע לחשיבה פורצת דרך בגיל הרך המבקש להעניק תקווה לעתיד על ידי טיפוח המיומנויות הטבעיות של הדור הצעיר. בבסיס המיזם מודל המציע תהליך עבודה ייחודי המיישם שלושה עקרונות פעולה  של חשיבה, התמודדות ודיאלוג בכל מרחבי הגן על בסיס שלושה פיתוחי למידה קיימים.  

  • PBL- למידה מבוססת פרוייקטים
  • PBE – למידה מבוססת מקום
  • IBE – למידה מבוססת אינטליגנציות מרובות

אנחנו מאמינים כי חשיבה, דיאלוג והתמודדות הם עקרונות פעולה המכילים בתוכם את מהות התרבות הדמוקרטית, יאפשרו  בגנים שותפות בין בני אדם, יחסי גומלין בין היחיד לקהילה והסביבה, גיוון , ייחודיות ויצירתיות.  

 

 

 

מיזם חינוכי- חברתי של הנגשת השכלה גבוהה לנוער מצוקה בתחומי הגיל הרך

הכשרה ותוכניות ייחודיות

תוכנית “מחנכים בגיל הרך” המקדמת מיזם חינוכי- חברתי של הנגשת השכלה גבוהה לנוער מצוקה בתחומי הגיל הרך.  התוכנית מאפשרת שני מסלולי הכשרה, האחד עבור תלמידי תיכון והשני עבור נערות בסיכון,  כאשר בשתי התוכניות משולבת עבודה מעשית המאפשרת יישום של תהליך הלמידה. תוכנית “מחנכים בגיל הרך” המיועדת לבני נוער חושפת את הנערים והנערות בפני דרך חדשה להתבונן על עצמם ועל העולם. תכני הלימוד מפגישים את הלומדים עם תהליכים אישיים המרחיבים בכך את תפיסת העצמי וחווית המסוגלות.

איך משנים ומעצבים מדיניות ברמה הארצית? 

הדוגמא של הגיל הרך הוכיחה כי ניתן להניע שינוי עמוק ומהותי.

רפורמת ה”סייעת השנייה” ואיתה הכשרת דרג ביניים ניהולי, יצרו הזדמנות לשינוי רעיוני ומהותי במערכת החינוך לגיל הרך בישראל.

במאי 2016, הונחו על שולחנה של מנהלת אגף חינוך קדם יסודי במשרד החינוך מסקנות והמלצות ליישום תהליך שינוי מדיניות במערכת הגיל הרך. ההצעות סיכמו תהליך של עבודה משותפת בין האגף הקדם יסודי במשרד החינוך לבין המכון לחינוך דמוקרטי שהוביל שינוי יוצא דופן במערכת הציבורית בו לקחו חלק כלל מפקחות הגיל הרך, נציגי אקדמיה, נציגי הרשויות וצוותים חינוכיים. השתתפות רחבת היקף של שותפים ובעלי עניין מהמערכת הציבורית, אמון גבוה שניתן למשתפים בתהליך ומגוון דרכי ההערכה, הם מאפיינים שהופיעו בתהליך העבודה והעידו על שינוי מהותי שהתרחש.

מערכת הגיל הרך החלה לנוע לעבר מדיניות המחזקת את הכוחות הפנימיים,  מחזקת את יחסי האמון ומקדמת מאפיינים סוציאל דמוקרטיים.
התרשים מתאר את השלבים השונים בתהליך

%d7%90%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%a2%d7%99%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%aa2

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

6 + 8 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות