תמיד רצית לשנות את בית ספר?
בוא נצא לדרך!

תוכנית אמיצים לא קיימת במכון, יתכן ובעתיד נחזיר אותה לפעולה.
נכון להיום קיימת תוכנית להקמת בתי ספר. 

לפרטים נוספים אודות התוכנית, הכנסו לקישור >>

ליווי בתי ספר

הפתרון של אמיצים מבוסס על יצירת תרבות ארגונית חדשה בבית הספר, הטמעה של חדשנות בחינוך ויצירת קונצנזוס בקרב כלל המעורבים בתהליך – שלושה גורמים שיבטיחו את הצלחתו וקיומו של השינוי לאורך זמן.

לכל רכיב בתהליך השינוי תוצר משלו: סיוע בביסוס הרעיון החינוכי, בניית המודל הארגוני והפדגוגי, חשיפה לידע פדגוגי עדכני, תכנון והטמעת השינוי.

הרעיון שמאחורי אמיצים

שינוי עמוק מגיע מאנשים ומשיתוף פעולה אמיתי ביניהם. דיאלוג, אחריות הדדית ומעורבות חברתית הם המפתחות לשינוי, לכן מירב מאמצינו מושקע ביצירת תשתית של הסכמות, בניית מנהיגות שטח רחבה ויצירת שינוי תפיסתי בבית הספר.

מי הם בתי ספר אמיצים?

תוכנית הליווי מתאימה לבתי ספר ציבוריים שמנהליהם מבקשים להוביל שינוי עמוק בתפיסה החינוכית ובפרקטיקה החינוכית ומעוניינים להניע את השינוי בבית הספר ביעילות ובמהירות, ועם זאת ביסודיות. מנהלי בתי ספר אלו הם מנהלים אמיצים – הם הפנימו את הצורך בשינוי, אינם נרתעים ממהלכים חדשניים ומודעים לצורך בבניית תשתית ארגונית של שיח והסכמות. כעת נחוץ להם מישהו לרוץ איתו.

ה-Waze של הקמת בתי ספר

גיא בן גל המקים בימים אלה חטיבת ביניים בקרית אונו – בית חינוך אדם ע״ש פרס – מספר על חשיבות הליווי וההנחייה בתהליך.

האתגר: הנהגה פדגוגית

מטבעו, בית הספר הוא ארגון מורכב, והמורכבות שבו מקשה על המנהלים ליישם שינויים ברי קיימא. חרף רצונם הטוב, רבים מהם מתמודדים עם ביורוקרטיה המאלצת אותם לעסוק באדמיניסטרציה ומונעת מהם את ייעודם המקורי – מנהיגות פדגוגיים.

כדי להפוך את בית הספר לרלוונטי למציאות המשתנה, כדי לדאוג לצמיחתה של קהילת בית הספר וכדי להתאימו למגוון האנושי של כלל הבאים בשעריו, על המנהל לאחוז שוב במושכות המנהיגות הפדגוגית. רק באמצעותן יוכל ליצור דפוסים ארגוניים חדשים ולשנות את התרבות הבית ספרית כך שתחזיק מעמד גם כאשר מתרחשים שינויי כוח אדם בבית הספר, ברשות המקומית או במשרד החינוך. כדי לעשות זאת עליו לצאת למסע ארוך של למידה וגיבוש הצוות המתאים לשינוי. אנו פה כדי לסייע בלמידה, בקיצור תהליכים ובקידום הטמעת השינוי.

איך זה עובד?

תהליך הליווי מודולרי, ולכל רכיב בתהליך תוצר משלו. מנהל בית הספר מוזמן, על פי בשלותו של בית הספר לשינוי והכרת צרכיו הייחודיים, לבחור ברכיבים המתאימים לו.

גיבוש מודל ארגוני

מתוך הרעיון החינוכי שגובש נגזור פרקטיקות ארגוניות מתאימות, כגון שינוי מערכת השעות, גיבוש רעיון להפסקה פעילה, גיבוש קונספט חדש ליום הורים, לתעודה ועוד. נתאים את הפרקטיקות לשינוי הפדגוגי ונתכנן את הטמעתן באופן מיטבי.

התוצר: סט של פרקטיקות ארגוניות נבחרות ומערכת של כללים וכלים שיסייעו להטמעתם בסביבה החינוכית.

גיבוש רעיון חינוכי

ברכיב זה נחדד את השאלות “לשם מה?”, ״מהי המשמעות של פעולתנו החינוכית?״, ״איזה מרחב צמיחה נרצה ליצור?״ ו״אילו בוגרים נרצה להכשיר?״, ננסח רעיון חד וברור שישמש תפיסה חינוכית וחברתית שלאורה יוטמע השינוי וכל קהילת בית הספר תעמוד מאחוריו.

התוצר: מסמך עקרונות שישמש כלי עבודה והערכה שכולם מאמינים בו ובחשיבותו ופועלים לאורו.

U

מיפוי ואבחון

רכיב זה הוא ״מבחן אומץ״ הבודק את בשלותו של בית הספר לשינוי. נאבחן את מצבו הפדגוגי והארגוני של בית הספר ואת היחסים בין חברי הצוות ונצביע על אזורי הצמיחה, החסמים והחוזקות – הגורמים האנושיים והלוגיסטיים הבולמים את השינוי או מאיצים אותו.

התוצר: מסמך המסכם את רמת הבשלות של בית הספר לשינוי ותוכנית עבודה לשינוי.

בחינת מערכות יחסים

הגורם האנושי הוא מרכיב חשוב בהובלת תהליכי שינוי ובשמירת תוצאותיהם לאורך זמן. בשלב זה נפעל כדי לזהות את מעכבי השינוי הקיימים בין הצוות להנהלה, בין ההורים למורים ובין המורים למורים ונפעל לצמצומם.

התוצר: נגדיר את החסמים בסביבה החינוכית וניצור ערוצי תקשורת קונסטרוקטיביים בין הגורמים.

קהילה מקצועית לומדת

נפעל ליצור תרבות ארגונית של חדשנות בקרב קהילת מורים, כזאת שתאפשר להם להתחדש, ליזום ולהניע תהליכים בכוחות עצמם. הבנייה של יוזמה, למידה ויצירתיות בתרבות הארגונית של בית הספר תיצור תפיסה של חדשנות ותבטיח שינוי בר קיימא.

התוצר: נפעיל כלים ארגוניים שיאפשרו בניית קהילה מקצועית לומדת ומתחדשת בקרב צוות בית הספר.

אימוץ פדגוגיה

נבחן שיטות פדגוגיות חדשניות שמתאימות לרעיון שנבחר ביחידה הרעיונית. נסייר עם המורים והמנהלים באתרים מעוררי השראה, נשתתף בימי למידה ונבחן כלים פדגוגיים פרקטיים המתאימים לתפיסה שגובשה.

התוצר: דיון מסכם על שלל השיטות הפדגוגיות והכלים שנבחנו והחלטה על גישה פדגוגית מובילה שלאורה יתנהל בית הספר.

התוצאה: בית ספר אמיץ

בתי ספר שישלימו את התהליך ויעמדו בקריטריונים של סיום התוכנית, יקבלו תו תקן של בית ספר אמיץ. בתי ספר אלו ישתלבו ברשת הידע והתמיכה הארצית של בתי הספר האמיצים וישמש יעד לביקורי השראה לבתי ספר המתחילים בשינוי.

רוצים עוד מידע? פנו אלינו

יתרונות תכנית אמיצים

  • שינוי מואץ: תהליך ממוקד החוסך זמן ואנרגיה
  • כולם מגויסים: שינוי רב מערכתי המוסכם על כולם
  • חדשנות חינוכית: גישה לידע פדגוגי מקיף מהארץ והעולם
  • תמיכה רעיונית ומקצועית: ליווי ותמיכה מול הסביבה החינוכית

מדוע אנחנו?

למכון לחינוך דמוקרטי ניסיון עשיר בעבודה ברשויות מקומיות, בהקמת ערי חינוך, בפיתוח תכניות חינוך אסטרטגיות לשילוב חינוך וקהילה ובהטמעה של מודלים חינוכיים בבתי ספר קיימים. אנו ידועים בהובלת תהליכי עבודה של חשיבה חינוכית בלתי פורמלית מרעננת, מובילים דרכי עבודה מקוריות וגדושים בידע נרחב בפיתוחים חדשנים.

השאר/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

4 + 2 =

שינוי גודל גופנים
ניגודיות