גיליון 02
פברואר 2017

רב תרבותיות
ושונות

מגזין המכון לחינוך דמוקרטי

דבר המערכת

אורית אייזן, יפעת אידלמן, רון דביר

היכולת לפגוש את האחר מתוך כבוד לכל אדם, בתוך מרחב ששייך לכולם באופן שווה – היא אחד מסממני המרחב הדמוקרטי. זו אחת התמונות שמתארות diversity – מגוון ורב-תרבותיות.

המסע של המכון בחברה הישראלית שואף לתמונה הזו, מחפש את הנתיבים והפעולות ליצירת חברה משותפת בה מתקיים המפגש הזה בין יחידים ובין קהילות ויוצר מציאות אחרת של חיבור, של דיאלוג , של כבוד הדדי, של מרחב חדש –  כזה ששייך לכולם,  פלורליסטי, נטול גזענות ושנאת הזר והאחר.

איך ניגשים לאתגר המורכב הזה? איך מפחיתים גזענות ודעות קדומות? איך מפתחים יכולת הכלה, ומייצרים מרחב חברתי שיכול להכיל שונות ומגוון? מהן הפרקטיקות המתאימות ליצירת חיים משותפים ברי קיימא? אלו תנאים דרושים למפגש אותנטי בין קהילות עם נרטיבים שונים ומנוגדים?

איסוף החומרים למגזין  הזה הוביל אותנו לחיבור מעניין בין חקר המוח, ולאופן שבו המוח האנושי פועל ומגדיר זהות חברתית ויחס כלפי קבוצות אחרות, למושג הכלה כפרקטיקה חברתית/חינוכית המבוססת על תפיסה ערכית שבמרכזה השתייכות ואינטראקציה בין בני אדם, לבין תיאוריית U, שמציעה כלי אסטרטגי לתכנון עתיד משותף, מתוך מודעות מלאה להווה המתקיים, ולמדיטציית מיינדפולנס (קשיבות) המכוונת לנוכחות מלאה ברגע הזה.

החיבור הזה מצביע על עושר האפשרויות לשינוי האופן שבו אנו פועלים בעולם, ולהתייחסות שלנו לקבוצות של שונים מאיתנו.

בכתבות השונות תמצאו רקע תיאורטי, כלים ודוגמאות מהשטח שעוסקים במגוון ורב-תרבותיות.

אצלנו במכון, נכיר את תכנית חלוץ חינוכי, בה פועלים בתי ספר המייצגים את התמהיל הייחודי של החברה הישראלית. אתם מוזמנים להדרים אל תכנית שבילים, במרחב הדרומי של המכון, המתמודדת עם אתגרים דומים של מפגש בין תרבויות ותפיסות עולם שונות. בשני המקרים יש ניסיון ליצירת מרחב חינוכי שיצליח לראות את המגוון כהזדמנות ולא כמכשול.

מוזמנים  למרחב יוצר של פתרונות משותפים מול אתגרים שיתקיים ב 2/4/2017 בגבעת חביבה כחלק מכנס האיידק, הכנס הבינלאומי לחינוך דמוקרטי (לפרטים על הכנס לחץ כאן)

המוח האנושי מותאם היטב לחיים בחברה, ובמהותנו אנו יצורים חברתיים. אז מה גורם למוח לתפוס ולהגדיר  "אנחנו" מול "הם? ומהם הגורמים שמאפשרים לתפיסה זו להיות גמישה ודינאמית | יפעת אידלמן וד״ר מורן אידלמן רוטמן

יסמין עבדל מג׳יד מאתגרת אותנו להסתכל מעבר לתפיסות הראשוניות שלנו, ולפתוח דלתות לדרכים חדשות שבהן ניתן לתמוך באחרים | אורית אייזן

מאמר זה מנסה לקבץ  את שלל ההגדרות  למושגים  "מגוון" ו"רב תרבותיות" תוך התייחסות להתפתחות מושגים אלו מבחינה היסטורית, כמו גם להביא התייחסויות עכשוויות המביאות בחשבון מציאות מורכבת | אפרת בן צבי

תכנית ה"חינוך אישי" נועדה לקדם תלמידים וצוותים חינוכיים ולאפשר לכל אחד מהם להביא לידי ביטוי את חוזקותיו וייחודו ורואה באחריות הקהילה להביא את ייחודיותו של כל אדם לידי ביטוי, תוך קידום שותפויות ויחסי גומלין בין אנשים | עדי ויניצה

תפיסת ההכלה החינוכית כפי שנוסחה בתחילת העשור הראשון של המאה ה21 מפנה את זרקור האחריות מהפרט ה"אחר" אל המרחב המשותף. מחשבות רעיונות והכרות עם כלי-האינדקס החינוכי | נועה זנדבק

בשנים האחרונות יותר ויותר בתי ספר בארץ ובעולם מכניסים תרגול של מדיטציית קשיבות – מיינדפולנס לתוך תכנית הלימודים.מה זה מיינדפולנס ואיך זה נראה בבית ספר ״תל חי״ בתל אביב? ראיון עם עינת ברגר מנהלת בית ספר | יפעת אידלמן

האם אפשר לטפל בצורה עמוקה ומתוכננת באתגר של חיים משותפים ראויים בערים מעורבות ואיך מתרגמים את הרעיון של ״חיים משותפים״ לחיי היום יום | רון דביר

תאוריות פסיכולוגיות ,מחקר מדעי, משחק וכיף מתחברים יחד למשחק הרפתקאות המפחית גזענות | עידן חיל

כיצד יכולים ארגונים להתמקד ולחקור את מה שקיים ברגע הזה ואת כל הפוטנציאל שטמון בו בזכות מגוון גדול של אנשים? (מגוון אתני, מגדרי, גילאי, תפיסתי וכו'). תאוריית U שאוטו שרמר נמנה בין הבכירים של מפתחיה, מציעה גישה חדשה-ישנה לכך | בן ונגר

תכנית ״שבילים״ מייצרת שותפות יהודית-ערבית ובדרכה הצנועה, לסמן כיוון אחר בחברה הישראלית. התכנית מזמנת הוויה דמוקרטית סינרגטית המבוססת על שלושת העקרונות העומדים בבסיסה של הדמוקרטיה – חירות, שוויון ואחווה | ד״ר דפנה גרנית דגני וד״ר רביב רייכרט

תוכנית חלוץ חינוכי-בתי ספר פורצי דרך כחממה להכשרת מנהיגות חינוכית ועתודה ניהולית,מזמינה אתכם להציץ ולסייע לתהליך פיתוח מודל לחיים משותפים | אילה לאוקס, מיכל חסון-גלייזר ומעין צ'יפרוט

המסע של המכון בחברה הישראלית, אתגר שהוליד מרחב יוצר – בכנס האיידק | מיכל גלבוע אטר ויותם טרון- מנכ"לים שותפים

גליונות קודמים

גיליון 02 | פברואר 2017

רב תרבותיות
ושונות

8 + 1 =

מעבר לסרגל הכלים